NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2012-02-23, 23:27
Constantinus> Jag kan se två andra kandidater som fäder till Erik, Olof & Jakob Kristofferssöner.
 
1) Kristoffer Mattsson som skattar i Åsele 1643. Mats Kristoffersson som skattar 1661-1678 är gissningsvis son till Kristoffer Matsson, framförallt pga namnindicum på för- och efternamn, plus att han tidsmässigt passar in naturligtvis, som son till Kristoffer Mattsson. I den uppbördslängd som följer näst efter 1678 års längd, dvs 1682 års längd, så har Mats Kristoffersson försvunnit och istället dyker Olof & Jakob Kristoffersson upp i längden. Det skulle kunna tas som indicium på att de är bröder med Mats Kristoffersson. Men Kristoffer Olofsson syns också sista gången i uppbördslängden år 1678, vilket gör det ganska knivigt, eftersom namnen på landen inte noterades i uppbördslängderna vid denna tid.
 
2) Kristoffer Jonsson. I Åsele lappmarks dombok 1664-01-03 framkommer att Simon Werniksson p.g.a fattigdom har överlåtit sitt skatteland till Kristoffer Jonsson. Nästa uppbördslängd för Åsele som jag lyckats hitta är från 1674, och där finns han inte med, och inte senare heller.
 
Har inte hittat nåt annat som kan kasta något nytt sken över Kristoffer-röran. Å andra sidan har jag inte gjort någon systematisk genomgång av Åseles domböcker, utan bara kikat på vissa delar. Och jag har inte kollat något öht i Åseles 1700-talsdomböcker. Men får jag anledning att göra det så kommer jag spana efter Kristoffrar.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2012-02-23 23:29)