NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2012
Skrivet av: Gunvor Ström skrivet 2012-02-16, 12:08
Hej Stig-Lennart m fl
 
Anna Andersdotter i Siksele kom nog från Brattfors i Lycksele (notering vid vigseln 1751).
Pigan Anna fanns noterad 1746-47 hos Olof Johansson i Brattfors (AI:1 s 4) och det kan vara samma piga  som fanns hos änkan Karin och hennes syster Maria (AI:1 s 3) 1743-44.
 
Olof Johansson var från Nordmaling och gifte sig 1730 i Umeå lfs med Brita Olofsdotter från Nyby. De kom till Brattfors före 1737 då dottern Dordea föddes där. Jag vet inte om de hade någon relation till Jakob Jakobsson som blev nybyggare i Brattfors 1704 och även var klockare vid Lycksele kyrka. Dennes dotter Margareta gifte sig 1720 med Anders Isaksson Silfver. Före vigseln föddes en dotter Sara och 1726 en dotter Anna i Nyby. Margareta dog samma år. Anders gifte om sig och blev nybyggare i Mjösjö, Umeå lfs, där han dog 1737.  
Klockare Jakobsson dog 1740, hans hustru Maria 1742 och sonen Jakob drunknade 1737.
 
Det är svårt att hitta något helklart samband m h a dopvittnena till Annas barn. Skolmästare Ask och pastor Fjällström var vittnen vid många dop, men de kan ha varit närmare bekanta om Anna var dotterdotter till klockare Jakobsson. Mattias Mårtensson vid Saras dop 1755 hade ett visst släktsamband med Anders Isaksson. När pigan Karin Eriksdotter i Örträsk (Sara 1755) föddes 1730 var Jakob Jakobsson i Brattfors dopvittne.
Vid dopen av Anders Isakssons barnbarn i Umeå lfs har jag inte funnit något dopvittne som hade anknytning till Anna. Jag har försökt leta (bl a här på Anbytarforum 2003) vart Anders Isakssons dotter Anna tog vägen, men jag kom inte till något resultat.
 
Annas dotter Magdalena f 1753 gifte sig med Daniel Laestander i Arjeplog, där hon dog 1794. När jag i år undersökte hennes barn närmare fann jag att en dotterdotter till henne, Magdalena Olofsdotter f 1806, gifte sig 1827 med Carl Jonsson som var sonson till Dordea (se ovan) och flyttade till Brattfors i Lycksele (se Lycksele AI:8a s 264).  En tillfällighet?
 
Med vänlig hälsning
Gunvor