NULL Skriv ut sidan - Rokokodamen i Jukkasjärvi kyrka

Anbytarforum

Titel: Rokokodamen i Jukkasjärvi kyrka
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2007-09-07, 16:39
Hej!
 
Nej, det finns ingen konsensus om vem den s.k. Bruden under kyrkgolvet var. Den som senast har behandlat ämnet i skrift är jag själv, i artikeln 'Bruden' under kyrkgolvet - sägner och fakta, publicerad i Kirunatidningen Nr. 6 2006.
 
I den konstaterar jag bland annat följande:
 
*Dräkten var av hög kvalitet, om också inte så extremt exklusiv för tiden och trakten som det ibland har hävdats.
 
*Flera äldre hypoteser om den dödas identitet visar sig vara omöjliga.
 
*Möjligen kan hon vara identisk med Maria Olofsdotter Johdet (*1761 i Junosuando, +1787 i Jukkasjärvi), änka efter Karl Olof Karlsson Kalla och gift med kronolänsman Anders Björnström i Jukkasjärvi, men det bör vara omöjligt att säga något säkert om hennes identitet, eftersom bruden under kyrkgolvet inte med någon säkerhet kan kopplas till några bevarade uppgifter i det tillämpbara källmaterialet.
 
Jag avslutar artikeln med följande sammanfattning:
 
Sammanfattningsvis kan sägas att det antagligen är omöjligt att uppnå klarhet i vem den döda var under sin livstid - Elisabet Junnelia måste betraktas som en orimlig hypotes. Källäget är helt enkelt så dåligt att man inte kan dra några slutsatser i en eller annan riktning.  
 Följande vet man dock helt säkert: Kvinnan avled tidigast på 1780-talet, var då ung, men fullvuxen (ca. 25 år). Hon tillhörde medelklassen och begravdes i en för traktens förhållanden ovanligt elegant dräkt; en dräkt av en typ som till vissa delar redan var omodern i Europa, men sannolikt ansågs mycket modern i Tornedalen. Kistan hon begravdes i var även den relativt påkostad, men inte i anmärkningsvärd grad.
 
MVH
 
Erik Kuoksu