NULL Skriv ut sidan - Lycksele Kyrkoarkiv

Anbytarforum

Titel: Lycksele Kyrkoarkiv
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2010-05-26, 13:26
LN:Men snälla Jonas, fäll ner taggarna, det är ju ett citat från ditt eget inlägg 24/5 12:26, så då borde du väl rimligtvis själv veta vad det är för tes du driver...eller?  
Jag skrev 24/5 12:26 Jag driver ingen tes om någon specifik persons ursprung utan vill bara på ett så objektivt sätt jag förmår värdera de uppgifter som används. och du hävdar 25/5 19:27 att det ändå är det jag gör och 25/5 21:46 frågar jag Vad det är för tes jag driver? eftersom jag själv inte vet. Du får gärna upplysa mig, det är ju du som hävdar att så är fallet.
 
 
 
LN:Dessutom skulle det vara trevligt att få svar på den fråga jag ställer:
Jag kan inte heller se en enda anledning till att han(Erik Lindahl) skulle skriva något som inte var sant om NPG. Kan du?.
Visst kan jag svara på frågan om sanningshalten i det som Erik Lindal skriver. Som med alla andrahandskällor finns det utrymme för felläsning och felskrivning, vi vet ju som sagt inte kvalitén på underlaget. Du får det att låta som att jag misstror Erik Lindal som person och att han skulle falsifiera något medvetet men så är det givetvis inte fallet.  
 
 
 
LN:Om du är fullständigt övertygad om(=citat från dig) att Erik L. inte renskrev läggen p. g. a. en brand 1758, så skulle det vara intressant att få din teori till varför han gjorde det - eftersom det i princip är det du hävdar att han har gjort.
Dessutom skulle det vara väldigt intressant att få veta varför det vore en smula anakronistiskt(=citat från dig) om det var som jag skrev. Hur tror du att dåtidens präster - och andra - hanterade problemet med handskrivna längder som var skadade på ett eller annat sätt om dom ville - och brydde sig om att - bevara innehållet?  
 
Jag förstår inte varför jag egentligen skall behöva förklara detta, men visst, jag kan göra det. År 1758 brann det, den aktuella volymen berör åren 1767-1789, det är omöjligt att uppgifter brinner upp innan de nedtecknats!
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2010-05-26 13:46)