NULL Skriv ut sidan - Lappland - ett landskap?

Anbytarforum

Titel: Lappland - ett landskap?
Skrivet av: Jill Raneryd skrivet 1999-02-19, 14:21
Nu halkar jag kanske utanför ämnet en del men jag läste något intressant i Gunnar Hoppes artikel: Ett blad ur lappmarkernas kolonisationshistoria.
 
Lappland är det av våra LANDSKAP, som sist fått sin fasta bebyggelse. Så sent i tiden ligger kolonisationen av lappmarkerna, att den kan följas i skrivna källor ända från sin begynnelse. Studiet av denna kolonisation är sig självt utomordentligt fängslande. Men därtill kommer, att detta studium kan ge viktiga synpunkter på landnamnsperioder även inom andra områden och vid långt avlägsnare tider.Det är under sådana förhållanden förvånande , att lappmarkernas kolonisationshistoria ännu i så hög grad är oskriven, något som särsklit gäller de norrbottniska. Så vitt jag kunnat finna, var det blott i Muonioälvens dalgång, som före 1700-talets mitt lappmarksgränsen var tydlig och klart fixerad. Där hade den redan 1584 fastställts till det läge, som den alltjämt har. Därutöver hade man, delvis redan före tillkomsten av lappmarksplakaten, en ungefärlig uppfattning om hur gränsen korsade de större färdvägarna inåt landet. Fördelningen av skjuts och postföring mellan å ena sidan kustlandets bondebefolkning och lappallmogen å den andra nödvändiggjorde detta. Lappallmogen i Pite lappmark hade, för att ta ett exempel, skyldighet att föra sina prästers underhållsspannmål från den punkt, dit kustbönderna fört den, nämligen vid råskillnaden mellan landsbygden och lappmarken, Lappträsket benämnd. Förmodligen återgick denna gränsdragning närmast intill huvudvägarna på gammal hävd, främst kanske fördelningen av fiskevatten.-Däremot har man knappast haft någon klar uppfattning om hur lappmarksgränsen gått i områdena mellan de viktigare vägarna och i all synnerhet inte i sådana trakter där naturens nyttigheter ännu inte tagits i anspråk. Det är mycket naturligt, att frånvaron av en klart fixerad lappmarksgräns skulle utnyttjas från och med tiden för tillkomsten av lappmarksfriheterna.(genom ett kungligt plakat av år 1673, förnyat år 1695, beviljades lappmarksnybyggarna bl. a. skattefrihet i 15 år och befrielse från knektinskrivning för all framtid)Det finns t.o.m. exempel på att bönder, som före 1670-talet hade betalat skatt i kustlandet nu påstods sig bo innanför lappmarksrået.