NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 mars, 2011
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2009-07-30, 13:00
Hejsan Patrik; jag kan tyvärr inte hålla med dig i detta fall: att det skulle vara  
principiellt enkelt att komma fel i kyrkböcker... (snarare fråga om intellektuell lättja)
 
1. Varifrån kommer förmodan att hon skulle vara från Anundsjö ?
   a) Prästen skriver ju piga och har henne bland dessa från Jämtland !
   b) Detta i kombination med att Risbäcks-Stina finns gift i Anundsjö men till Nordmaling borde
        ringa alla varningars klockor!
2. Adam och Stinas dopvittnen (såna finns ju från 1801) pekar visserligen mot Anundsjö - men
   a) Risbäcks-Stina har varken bror Nils eller syster Segrid (gift Salomon Persson i Sörflärke)  
   b) vilket däremot t.ex. Myckelgensjö-Stina har (och nu är det nog dags för stormvarning)
3. Varför skulle prästen skriva så fel som Jämtland när han borde menat Anundsjö ?
        (den frågan du redan fått att fundera på, verkar dock inte ha lett någonstans - skall han  
        kanske anses principiellt otillräknelig?)
   a) Myckelgensjö-Stinas mor Segrid dog redan 1770 och fadern 1786; Stinas styvmoder Märta Nilsdotter *1743
        står för hemmanet men försvinner sedan och kan återfinnas med sina egna barn i Fjällsjö/Orrnäs 2
        [Bodum/Orrnäs,DII:1,s34] - Olov, Catharina, Mårthen och Nils !
   b) Eftersom Adams Stina försvinner från Myckelgensjö men styvmodern dyker upp i Bodum
        (troligen redan 1789, då HFL försvunnit men funnits eftersom det står så i Fjällsjö ortsregister),
        kan det alltså vara därför prästen skrivit henne som Jämtlänning - styvmodern möjlig giftoman ?
   c) Med allt detta i åtanke, och nyskannade kyrkoböcker, går det faktiskt att med viss ansträngning se
        dels att det i Myckelgensjö/AI:4,s130 står Cherstin 1767! och dels åsele !! något som alla  
        forskare missat (inte minst 'proffsen'), lika väl som Nordmaling på s.168 i Risbäck.
 
   Däremot, Patrik, kan jag hålla med om principen  
   att först när den fullständiga bilden forskats fram, så klarnar de flesta ingående pusselbitarna.
   Eller som jag brukar säga på kurs: det är ingen konst att läsa vad det står, bara man vet vad det ska stå  
 
Mvh /StigLennart