NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 december, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 december, 2007
Skrivet av: Patrik Hägglund skrivet 2007-12-26, 13:59
Hej Stig-Lennart!
 
Jag har noterat följande tio faddrar vid Martha Lisas dop:
o klockaren Joseph Bryngelsson med hustru i Lajksjö
o bonden Håkan Ivarsson (Saras bror) med hustru i Lavsjö
o Michel Josephsson (son till klockaren) med hustru i Lajksjö
o Pål Josephsson (son till klockaren) i Lajksjö
o möjligen Olof Pålsson (kusin till klockarens barn) i Lajksjö
o pigan Märta Ivarsdotter (syster till Sara) i Lavsjö
o troligen ytterligare en av Saras systrar i Lavsjö
 
På 1820-talet bodde Martha Lisa först hos sin faster, Lisa Ivarsdotter, Saras syster. Hon var gift med Johan Åström och bosatt i Lavsjö.När Lisa dog 1826 skickades Martha Lisa till en annan faster,Greta Ivarsdotter, gift med Johan Grelsson i Granliden.Åren omkring 1829-1831 tjänade hon piga hos Olof Nilsson i Granliden, innan hon 1831, endast 16 år gammal, lämnade Dorotea och utflyttade till Åsele. Efter sju år utomsocknes kommer hon tillbaka och återfinns 1838 som piga hos sin farbror Anders Ivarsson i Lavsjö. Nu kallas hon Jakobsdotter.
 
Enligt prästens noteringar i husförhörslängden skulle hon ha varit en sväng om Tåsjö, där hon brutit mot sjätte budet. Hon förekommer dock inte i Tåsjös födelsebok.1838-05-22 får hon en dotter u ä, Katarina Erika, födt hos And.Ifvarsson i Lafsjön. Även dottern kallas Jacobsdotter. Hon dör dock redan 1847-04-25 i Djupdal, Vilhelmina, i något som jag tyder som näsblod? När Martha Lisa gifter sig 1840-06-24 heter hon Jacobsdotter. I vigselboken anges hon (felaktigt) vara född 1817. Martha Lisa först kallas Jonsdotter och sedan - efter vistelsen i Åsele (och möjligen Tåsjö) - kallas Jakobsdotter Vilhelmina F:1 T05611 kort 3/4 1880 nr 42: Gifta förgångshustrun Märtha Lisa Jakobsdr, Djupdal dog 23 sept och begrovs 3 okt 1880 i Vilhelmina i en ålder av 63 år 6 mån och 11 dagar.
 
Till ovärderlig hjälp att reda ut detta hade jag Rune Edström. Dessutom påstod Jakob Eliasson Grahn att han var 1/14 dels same. Nu vet jag inte exakt hur han räknade, det vanliga brukar ju vara halvering i varje led.(Jakob norrman var i såfall morfar till Jakob Grahn) Detta är oxå ett indicium att Märta Lisas första söner får namnet Jakob och Isak efter morfar och farfar.
 
(Meddelandet ändrat av p_hägglund den 26 december, 2007)