NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-10
Skrivet av: caroline svensson skrivet 2004-04-12, 18:48
Tack Rune!
För att du tog dig tid att skicka mig all denna information. Förhoppningsvis finns det någon som kan kompletera med lite övriga upplysningar om tex yrke, barn osv. När det gäller näst yngsta dottern Betty Elina född 1889, har jag dock kört fast. Jag hade en anteckning om att hon skulle emigrerat 1911 till Kanada. Eftersom många andra Åselebor åkte via Trondheim chansade jag och gick in på digitalarkivet emigrants from Trondheim. Och efter lite letande hittade jag till slut
Betty Elina Danielsson, ogift tjänstepiga från Åsele med rätt födelseår dvs 1889. Där stod även att hon rest med linjen Canadian och skeppet Oslo samt att biljetten var betald i Trondheim. Nu till det stora problemet- som destination står inte Kanada utan Stockholm sask. Vad betyder detta? Åkte hon till Stockholm och inte till Kanada? Jag kan tillägga att jag kollade igenom
bra många av de andra passagerarna, och ingen av dem skulle till Stockholm. Att åka båt från Trondheim till Stockholm var inte det ett både dyrt och krångligt sätt att ta sig till huvudstaden? Jag skulle bli mycket glad och tacksam om någon vill och kan hjälpa mig med att gå vidare med detta. Jag har inte tidigare emigrantforskat så det är möjligt att jag fått något helt om bakfoten
 
Mvh
 
Caroline Svensson