NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29
Skrivet av: Uffe Erlandson skrivet 2000-07-15, 00:25
I Gafsele finns det en familj Anders Jonsson - d 1731 82 år, gift Karin Nilsdotter, med bl.a följande barn; Malin, Ella, Jon, Nils & Karin. Ella flyttar till Holmträsk, och torde där anges som Ella Andersdotter.
 
En annan familj i Gafsele den tiden är Henrik Nilsson d 1713 24/2, gift med Brita Olofsdotter - d. november 1732. De har bl.a. följande barn; Anna, Barbro, Anders & Ella. Ella flyttar till Holmträsk, och torde där omnämnas som Ella Henriksdotter.
 
Vilken Ella är nu rätt?
 
Karl-Erik Gavelin redovisar Ella A som moder till Karin, född 1715 och gift med Erik Andersson, (Hol2/Gaf94) och Ella H gift med Filp Mattsson Willbrandt, barnlösa (Hol83/Gaf137).
 
Angneta Olofsson har precis samma uppgifter i sin sammanställning över Åsele Bönder och gårdar. Erik & Ella A, gift 1812, och Filip & Ella H gifta 1722.
 
Om man läser vidare, så finner man att Ella H:s far är Henrik Nilsson, och Ella A:s mor Karin Nilsdotter, bägge från Gafsele. Deras föräldrar är Nils Andersson och Ella Henriksdotter.... och de har en syster vid namn Ella. Dessa uppgifter är samstämmiga hos både Gavelin och Olofsson, även om inte alla uppgifter är helt lika.
 
Möjligen har någon av de som sammanställt Stenmarks antavla blandat ihop kusinerna Ella med varandra, men utan originalkällor är det svårt att veta. Jag tycker dock att mycket tyder på det.
 
Om Du får klarhet i det, så är jag intresserad av det som är rätt, då jag har några av syskonen Nilsdotter (Karin & Gertrud) - båda Ellornas mostrar/fastrar - registrerade i min databas, och deras moder Ella H (gift med Nils Andersson) som min mm mm mf mf mm.