NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-17
Skrivet av: Nina Stenvall skrivet 2006-04-26, 17:54
Hei Mats!
 
Det er jamen litt av en jobb du har gjort, og det settes utrolig stor pris på!!! 
 
Og så var det hvor sikker jeg kan være på Blekinge og datoen 02.02.1864. Jeg tror egentlig ikke familien i USA vet mer enn det jeg gjør, men jeg skal sende en mail for å høre om de har noen papirer i det hele tatt hvor fødselsdatoen er skrevet. 
 
Det JEG vet er opplysningene fra folketellingen i 1900 her. Da bodde Per August med kone og barn i Oslo. Navnet hans er i oversikten på nettet skrevet som ”P,,r August Malsin Thornlund” (det står virkelig P,,r...), født 02.02.1864 i Blekinge. Dette er det eneste stedet jeg har sett disse opplysningene, og det er jo ikke den helt sikre kilden da....  Fødselsdato og  Dalsland stemmer imidlertid helt når det gjelder hans kone, Hilma. (Det er hennes familie jeg har fulgt). Navnet Malsin har jeg ikke sett i noen annen forbindelse, så det vil jeg tro er feil avskrift i databasen. 
 
5. juni 1903 reiser familien fra Oslo til Chicago. Per August er da registrert med navnet Per August Matson Thornlund, 39 år. Så ut fra dette skulle fødselsåret stemme. Hadde håpet å få sett skipslisten når de kommer frem, men så langt har jeg ikke klart å finne dem igjen! Jeg har lett og lett, men ikke funnet dem i 1910 heller. I 1920 finner jeg dem i Chicago (hvor jeg tror de bodde hele tiden...). Per August er ført som August Thornland, 56 år. Tellingen er foretatt 10. januar 1920. Jeg har vært borti mange tilfeller hvor alderen ikke stemmer så bra som her...   
 
Han du fant født i Bräkne-Hoby tror jeg ikke det kan være. Det er antagelig han som bor på samme sted i 1890 og er gift. 
 
Jeg hadde håpet at det kunne være til hjelp med opplysningen om at Per August hadde en bror Sven og en søster Eda, men her vet jeg ikke noe om fødselsdatoer.
 
Det skal bli spennende om vi klarer å finne familien!
 
Nina