NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2011
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2010-03-28, 23:55
Ett par nya fynd i fallet Sigrid Andersdotter. Ett av hennes barn, Anders, fann jag inte i födelseboken förrns nu av en slump. Flera källor (däribland Thea Hälleberg) uppger att han var född 1812 men han var född 1811-10-28. I dopnotisen står att moderns ålder är 37 år vilket skulle ge ett födelseår på Sigrid som är 1773/74. Nu förekommer ju 1777 som hennes födelseår på ett flertal ställen men en felaktig uppgift kan ju kopieras vidare, från HFL till HFL el. från HFL till flyttattest. Jag noterar hennes födelseår som 1773/74 el. 1777 tills vidare. Nästa upptäckt är att hon står på sidan över Tjänstefolk i Sorsele AI:2 s.84. Det står en notis att hon ankom från Åsele 1798 så då har vi en tidpunkt för hennes flytt. Nästa fynd förstår jag inte hur jag kan ha bommat tidigare. Matrikeln är som sagt den tidigaste kända noteringen om Sigrid och där står faktiskt att hon kom från Nourte Fjelde. Den ende Anders jag hittat skriven i Nourte Fjelde som kan vara hennes far är Anders Eriksson Stenberg ohh Lisa Rudiksdotter. De är något gamla på 1770-talet men de har en dotter Anna född 1771 så det är möjligt att de kan ha haft något ytterligare barn några år senare. Dessutom hette Lisa Rudiksdotters mor Sigrid så där finns också ett dopnamnsindicium som stöd. Sigrid bör alltså ha varit syster åt sin husbonde Anders Andersson Stenberg, om man nu kan tala om husbonde i det lappska sammanhanget. Hittar nån någon annan Anders som kan vara faderskandidat från Nourte Fjelde så upplys mig gärna.