NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2010
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2010-03-18, 11:31
Stig-Lennart 17 mars 2010 - 21:59> Ja, självklart har knappast Anders Stenberg varit gift sedan tidigare. Det var också Sigrid Thomasdotters eventuella tidigare gifte som jag syftade på.
 
Stig-Lennart 18 mars 2010 - 10:48> Nja, paret är Sorselebor, men ja, Magdalena Gabrielsdotter Rådström är från Åsele. Från Råsele närmare bestämt. Hennes anor har jag utrett sedan länge då jag även har henne bland anorna. Sedan verkar det faktiskt finnas ett annat dopvittne från Åsele, som jag insåg var från Åsele först efter ditt fynd om Sigrid Andersdotters förekomst i A.A.Stenbergs hushåll. Det finns ett dopvittne till ett av Elias Hanssons/Sigrid Andersdotters barn som är drängen Anders Stenberg(har inte mina anteckningar med mig så jag kan inte ge källreferens just nu). Gissningsvis är det Sigrid Andersdotters halvbror/styvbror. Eftersom det finns andra personer i Stensund, Sorsele som är släkt med Elias Hansson som använt namnet Stenberg så fann jag det vid första anblicken troligt att det var någon av hans släktingar. Verkar dock vara två helt skilda Stenberg-släkter, även om det är lite överdrivet att kalla Stenbergs i Sorsele för en släkt då jag bara tror efternamnet finns omnämnt vid ett tillfälle, mig veterligen.
 
Förutom att bröderna Elias Hansson(f.1770) & Gabriel Hansson(f.1759) bägge hämtar sina hustrur från Åsele, så förekommer det en uppgift om att deras äldre bror Anders Hansson (f.1755) tjänar i Åsele 1798 (tror uppgiften kommer från Sorsele 1671-1821 Ossian Egerbladh). Har varken verifierat uppgiften eller lyckats hitta Anders Hansson i Åsele.  
 
Nu snuddar vi vid nästa Sorsele-mysterium nämligen brödernas moder Maria Eliasdotter vars fader i HFL uppges vara båtsman i Ångermanland & av lapsk nation. Fadern(Hans Hansson) till Sorselebröderna har mig veterligen inga Åsele-kopplingar. Eventuellt kan modern ha Åselekopplingar, men det är en ren spekulation från min sida. Vill inte tänka på hur mkt tid jag lagt ner på att hitta hennes ursprung... och jag har börjat ifrågasätta om uppgifterna i HFL om hennes fader verkligen stämmer.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2010-03-18 13:08)