NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-23
Skrivet av: Eva Mårtensson Kangeman skrivet 2005-05-21, 00:52
Svar till Lars Göran Nipe, som den 13/2 efterfrågade Ingeborg Fröling.
 
Väldigt spännande att få höra något om denna gamla damen! Jag har alltid betraktat henne som en främmande fågel och ett exotiskt inslag på vår lilla ö, Senoren.
Hon gifte sig på gamla dar med min anfader, Nils Diursson. Här har jag nu kopierat ur mitt Disgenprogramom Nils Diursson)
(Yrke) Bonde.
Född 1691-06-.. Senoren, Ramdala (K) (Dopbok, Ramdala).
Döpt 1691-06-28 i Ramdala (K) (Dopbok, Ramdala).
(Gudmor vid dopet), bar honom, gjorde Diur Jonssons hustru på Senor (Sissa Jonsdotter)..
Noterat i 1739 års mantalslängd (gården då överlåten till sonen Anders):
Nils Diursson ständigt sängeliggande uthi 4 åhr och ännu likaledes, updragit des hemmans  
bruk till sin son Anders Nilsson och niuter af honom des skiötsel och uphälle.
Lysning till äktenskap med änkan Ingeborg Fröling den 31 aug. 1746 (14 Trin.)
Död av bröstsjuka, 66 år (eg. 68 år), 1759-06-., Senoren, Ramdala (K) (Dödbok, Ramdala).
Begravd 1759-07-01 i Ramdala (K) (Dödbok, Ramdala).
 
Och här är vad jag har om Ingeborg:
Uppges vara änka i vigselnotisen med Nils Diursson. - Den 1 maj 1758 begrofs gamla  
Ingebor 67 år, dog af ålderdom - skulle kunna vara Ingeborg Fröling, men det står ej om hon  
är från Senoren. I så fall var hon född 1691 liksom maken. Hon är alltså begravd i Ramdala.
 
Har du någon aning om hur hon hamnade här borta i Blekinge? Hennes förste make var kanske sjökapten eller anställd inom Kungl. Flottan?
Det vore väldigt intressant att få veta lite mer om henne, även om hon inte är släkt med mig!
 
Tyvärr har jag sällan tid att titta på Anbytarforum, men nu ska jag försöka bättra mig och kommer att spana efter ditt svar!
 
M v h
Eva Mårtensson Kangeman