NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-13
Skrivet av: Åke Forsmark skrivet 2002-05-03, 08:08
Man ska läsa på innan man svarar. Jag trodde att åtminstone Barbro Königsdotters far och farfar var hämtade från min farbrors släktforskning (och jag skulle därmed kunna gå i god för uppgifterna) men jag ser vid närmare granskning att det måste vara hämtat från annat håll.
 
Barbros mamma borde inte hetat Olofsdotter om hennes pappa hetat Sven (Det var därför det satt frågetecken på mina anteckningar minns jag nu)
 
Emmellertid finns det uppgifter på internet om detta. Bla hittade jag detta hos en Lars Walfridsson:
 
Anna Olofsdotter. Mismatch AW, LB och RE. Född omkring 1630. Död. Far: 2966, 7046 Olof Svensson Orm. Mor: 2967, 7047 Barbro Håkansdotter. Enligt Algot Walfridsson hette Barbro Königsdotters moder Brita Olofsdotter (inga kända föräldrar eller andra uppgifter än namnet i hans anteckningar) Enligt Leif Boström (LB) heter hon Anna Olofsdotter och han nämner att enligt Tyko Lundkvist heter hon Anna Axelsdotter Orm och var dotter till Axel Olofsson Orm. Robert Edlund (RE) anger även han att hon heter Anna Axelsdotter Orm och var dotter till Axel Olofsson Orm (regementsfältskär i  Klabböle Umeå lfs) och Barbro Platin. RE anger vidare att Axel Olofssons föräldrar heter Olof Svensson Orm (regementsfältskär i  Klabböle Umeå lfs) och Barbro Håkansdotter
 
 
Inte helt entydigt med andra ord. Men kanske intressant att försöka utreda.  
 
mvh Åke