NULL Skriv ut sidan - Sorsele

Anbytarforum

Titel: Sorsele
Skrivet av: Iris Forsberg skrivet 2013-11-20, 13:20
Först (sent om sider): Tack Carl-Oskar Lundström för klargörandet på min fråga! (sent om sider)
 
Sedan, angående sidhänvisning:  
Jag brukar hänvisa till sidan i själva kyrkoboken. Det blir lite svårare att hitta, men dock lättare än att t ex sitta med AD och bara ha Genlines ref.
 
Till sist:
Jag använder gärna Kråken som utgångspunkt och hjälpmedel, och säkerställer alltid källhängivelsen med respektive kyrkbok (på för mig viktiga personer). Skulle jag hitta ett annat datum, stämmer jag ju hellre av med Kråkens skapare (eller adm) för att få exakt källa (eller anledning till avvikande datum) än att vare sig köpa  eller avpolettera det rakt av.  
 
Jag håller med om att källangivelse med bara FB och HFL är otillfredställande, det är önskvärt med åtminstone bokref typ AII4c. MEN jag har förståelse för om man en gång i tiden, när man började bygga Kråken, kanske inte tänkte hela vägen och var mer exakt med ref, vilket efterhand så klart blivit ett för stort arbete att justera. Däremot skulle jag inte säga att det är Kråken som har rätt utan det är ju boken varifrån man hämtat uppgiften som har rätt. På samma sätt har Kråken inte heller fel så länge man har återger HFL/FB korrekt.