NULL Skriv ut sidan - Sorsele

Anbytarforum

Titel: Sorsele
Skrivet av: Eva Susann Johansson skrivet 2013-11-20, 09:35
Kristina
 
Jag vet inte om det är värt besväret eftersom du ger intryck av att du redan har bestämt dig för vad som finns i Kråken utan att du av allt att döma har sett det med egna ögon, som du i andra sammanhang kräver att andra skall göra innan de bestämmer sig.
 
Min make Sven-Erik har gjort följande beskrivning:
 
Quote
 
Vid många tillfällen förekommer födelse/dop noteringar i kanske 3 olika socknars FB för samma barn, ibland dessutom med olika födelse/dop uppgifter.
 
Många gånger förekommer också olika sidnumrering även i FB varför sidnumrering kan var helt missvisande beroende på om man använder SVAR, AD eller Genline (tidigare även fisch och mormon numrering)
 
Därför användes i databas Kråken i regel FB tillsammans med SOCKEN och ORT som en generell hänvisning och som då förhoppningsvis täcker in alla digitaliseringar. Så även i detta fall.
När det är diskutabel var födelseuppgifterna i en viss sockens FB förekommer, adderas dessutom C:3,s186 i Källa
Tex har födelseuppgiften införts ett år efter födelsen och därför lätt att missa eller när man i början av 1700-talet hade ett annat sätt att beskriva födelse/dop datum
 
Finns det inget tvivel utan bara på ett ställe där informationen finns räcker det med enligt min uppfattning med enbart ”FB”, detta för att undvika missförstånd beroende av olika numreringar hos olika leverantörer.
När samma födelse/dop finns i flera olika socknar - förekommer ofta -  har detta noterats i fältet Källa.
Samt att när det skiljer i uppgifter mellan de olika socknars FB finns ytterligare beskrivande ANTECKNING i TEXT om de olika uppgifterna och vad som är rimligast.
 
I databas Kråken 13 CD version finns en separat NOTIS tabell med följande direkta HFL (husförhörslängd) hänvisningar som anges med HFL i fältet Källa.
 
HFL numreringen skiljer mycket mellan de olika digital leverantörerna varför även socken, ort och tidsepok förutom sida har tagits med.
HFL noteringar ingår ej i webbversionen av flera orsaker
 
LY/Gran,AI:5,s178/98,1819-22,dotter Maria Margareta saknas helt
SOR/Gran,AI:3,s96,1817-28,dotter Maria Margareta saknas helt
SOR/Granbyn,AI:4,s130,1825-40,dotter-f.1811-12-01(FEL)
SOR/Granbyn,AI:5,s132,1840-46,dotter-f.1811-02-01(FEL)-gift till Stensele 1842
STE/Gardnäs,AI:4,s109,1845-54,hustru-f.1811-08-01(FEL)
 
När olika sidnumreringar används av olika leverantörer (SVAR, AD, Genline) noteras alla så fort de blir kända av mig
 
Är det någon som har något bättre sätt att beskriva detta framtida tids OBEROENDE (allt kan ju ändras i framtiden) är ni välkomna
 
Totalt finns det - förutom uppgifterna i ”Källa” -  400.000 till 1.000.000 liknade direkta referenser till HFL (husförhörslängd) i databas Kråken, beroende på om barnen räknas som självständiga från födelsen eller ingår i familjens hägn tills de lämnar hemmet.
 
När man har grundläggande kunskap i ett ämne verkar ibland allt väldigt enkelt och självklart, men när man fördjupar sina kunskaper blir det många gånger lite mera komplicerat än vad man i begynnelsen inser och tror.
 
Unquote
 
Vänligen
Susann