NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-17
Skrivet av: Carl-Oskar Lundström skrivet 2001-11-17, 03:05
Hejsan!
Det jag för närvarande hittar om denna familj är följande:
 
Johan Persson Spjut, född 1795, gift med Christina Nilsdotter, född 1796.
Barn:
Nils, f 1824 19/3
Jonas, f 1825 28/10
Greta Stina, f 1827 18/10
Anders, f 1831 11/2
Johannes, f 1833, död fyra månader gammal 1834.
 
Spjut omnämns ett par gånger vid Arjeplogtingen. Familjen anges ha inflyttat till Arjeplog 1828 från Norsjö (där mannen var född). De var en tid bosatta i Björkliden, Arjeplog. Enligt uppgift som jag har utflyttade familjen till Norge år 1837. Tyvärr återfinner jag inte källan där jag hittat detta.
 
Ting Arjeplog 1833 8/2 ? 17, Johan Persson Spjut instämd för att ha stulit en häst av David Laestander. Spjut erkänner.
 
Ting Arjeplog 1836 5/2 ? 15, Johan Spjut instämd för olovligt djurfång och intrång å skatteland.
 
Han omnämns även vid tingen år 1834 och 1835 vid anläggande av nybyggessyn.
 
Enligt anteckningar som finns på Silvermuseet i Arjeplog, förda av Ragnar Granström (1910-95) i Björkliden har Spjut lämnat efter sig vissa namn i Björklidenområdet. Granström skriver: Spjutmoret söder om östra storbacken, Spjutgrobba i västra änden av lillberget, där han grävt ned den häst han knykt av åbon i Laisvall och slaktat. Han åkte fast för detta och kom sedan aldrig tillbaks. Han åkte fast på grund av att han berett huden, av vilken han gjort en knivslir på vilken det fans hästhår kvar. Så fins det en kallkälla på Stormyren som fått namnet Spjutkallkälla, i den hade han kört ned med sin egen häst som han förlorade. Sommartid hade han sin utfart från Björkliden till Arjeplog, till östra ändan av Båtsträsket, där hade han båt för rodd över sjöarna, där finns fortfarande namnet Spjutlänningen.
 
Mvh/ Carl-Oskar