NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-13
Skrivet av: Inge Frisk skrivet 2002-02-18, 23:24
Kjell-Åke,
tack för information och tips. Jag lutade lite åt att det kunde vara dagens Verbojaur som kunde vara aktuellt.  
 
Tips: Jag har ägnat den senaste månadens fritid att för mig själv lokalisera alla platser där mina anor och deras ättlingar har bott i Målå, Arjeplog, Arvidsjaur. Jag har använt www.lantmateriet.se/dkindex och slagit på alla förekommande ortnamn i min forskning och fått träff med en liten kartbild där orten/byn/gården finns. Därefter har jag gjort en vägbeskivning hur man kommer till platsen eller hittar den på kartan igen.
 
Småningom har jag sorterat ut vad som rimligtvis ligger i vilken kommun idag. Folkräkningen 1890 hjälpte också till. Ex vis att Wuorbejaur ligger i Malå kommun/församling.
 
På www.lantmateriet.se/hkindex kan man tuffa runt i Generalstabskartan. Där kunde jag hitta att byn Snierra i Arvidsjaur strax norr om Ledvattnet i Skellefteälven motsvaras av byn Treskifte på Generalstabskartan från ca 1890.
   
Jaha, vad är det med det här då! Tja, jag är ju inte precis barnfödd i Malå-trakten. Och Lantmäteriets kartsökningstjänst avslöjade fler platser än vad min ganska detaljerade KAK bilatlas kunde avslöja. Och inte minst, på lantmäteriets tjänst kan man växla mellan tre olika karttyper och hitta olika detaljeringsgrad och namn i närheten av den plats man fått träff på, Översiktskarta, Vägkarta och Fastighetskarta.