NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2009-11-05, 10:55
Hej!
 
Ja, nybyggarna i Lappmarken togs ju upp i samma längder som samerna fram till 1600-talets sista år -- även personer som bevisligen var nybyggare som Henrik Mickelsson Kyrö i Vittangi, Lars Olofsson Lodwijk i Kuoksu, och Mickel Grelsson Ullatti i Ullatti återfinns i dessa längder. Det troligaste är väl att Nils Ersson verkligen var en Kemiläinen -- alltså hade inkommit från Kemitrakten, men man bör inte helt utesluta möjligheten att han var same.
 
Henrik Nilsson Kemiläinen var aldrig nybyggare. Han begravdes 1742, och uppges då vara 80 år gammal (född ca. 1662). Jag hittar honom första gången omnämnd i skattelängden för Siggevaara år 1699, och han förekommer sista gången i 1742 års skattelängd. Han var nämndeman 1725-38.
 
Intressant nog kallas Henrik fjällfinne vid något tillfälle. Tyvärr har jag inte antecknats exakt när (det var inte när han omnämns i domboken 1725, 1728 eller 1732). Det är ju den gängse norska benämningen på en fjällsame, men såvitt jag vet är han den ende person som kallas fjällfinne i Jukkasjärvi vid den här tiden. Det kan tyda på att han var en finne som blivit same.
 
Henrik var f.ö. en mycket rik man. I domboken 1728 räknas de föremål upp, som någon (han misstänkte Anders Persson Neivak) hade stulit från honom våren 1727:  
 
Ett förgyllt silverbälte värt 210 daler.
12 silverskedar på 36 lod á 4 daler.
16 Rdr. specie.
16 silverbägare på 12 lod á 5 daler.
5 par silvermaljor, som kostade 36 daler.
2 silverringar, den ena förgylld, värda 10 daler.
5 silvermaljor på 5 1/2 lod á 5 daler.
En hornsked värd 1 daler och 16 öre
En benskaftad kniv värd 16 öre
En benslända värd 16 öre.
 
Tillsammans var detta värt 708 Daler och 16 öre kopparmynt.
 
Detta är en enorm silverskatt! Som jämförelse kan man tillägga att nybyggaren Henrik Hindersson Hettas sammanlagda egendom, inklusive nybygget, var 224 Daler kopparmynt år 1709.
 
MVH
 
Erik