NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2009-11-04, 07:57
Hej, Christer!
 
Så bra, att du haft tillgång till jordeboken. Här får vi här reda på från 1736-års Jordebok, att Olof Olsson tydligen fick 14 (15) års skattefrihet, vilket inte framgick av domboksprotokollet från tinget i Jukkasjärvi i januari 1725, vari avsades, att ...Beträffande frihetz åren så kunna dhe icke utsättas emot högstbemde. Kongl. Placater utan Högwälborne hr. Baron och Landzhöfdingens Communication som til wederbörande blef extraherat. (Se ovan, tidigare inlägg)
 
Av de mantalslängder jag har tillgång till (SVAR), så återfinner jag, av de år jag hitills genomsökt, Olof Olsson:
 
1730,     Olof Olson i KillingiSoando (Ingen notering i de två spalterna (t.h.), utgörande ordinarie ränta).
 
Mycket riktigt Christer, så hade Olof Olsson en son Mickel i Lainio, i hans 1:o gifte med Regina Larsdotter Dagar.
 
Mickel, född 1714 ( Dito  [= 30 oktober Christnades] Ol Olss, lainio  [notte?] Mickel, Mod. Regina Lars dotter dagar, födt Mickel mess dagen, fadrna Joh. Högberg m[..] Erik  [..] Hústrún, S. Margeta Magnús dotter.) i Lainio, Jukkasjärvi sn. (Jukkasjärvi Födelse- och dopbok C:1 1714-1716)
 
Vem kan denne första hustru Regina Larsdotter Dagar ha varit dotter till? Återfinns någon lämplig Lars Dagar i trakterna? Jag vet att namnet Dagar inte är så ovanligt i dessa trakter, då jag stött på det rätt frekvent.
----------------------------------------------------------
 
Vad gäller brukskarlen Hans Olsson i Svappavaara, har jag ingen som helst kännedom om.
 
Kanske Erik Kouksu vet mer om han, och kan om möjligt ge besked?
 
 
 
Mvh
 
//Peder