NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2009-10-14, 18:40
Hej Peter!
 
Jag funderade mycket över Olof Olsson Killinkis ursprung för rätt många år sedan. Det som fick mig att dra slutsatsen att han tillhörde släkten Vuordno/Vonto/Vuornis var uppgiften om hans tillnamn hos Ljung, men när jag nu tänker på saken, är jag inte säker på att jag har sett honom omnämnd med det namnet i någon primärkälla. Det är inte alls omöjligt att Ljung har gjort sig skyldig till någon sorts sammanblandning. Olof Larsson Vuornis el. Vonto el. Vuordno på skattelandet Pettisjärvi eller Vuordnovuoma verkade vara en möjlig kandidat till faderskapet.
 
Olof Klemetsson Lainio hade otvivelaktigt en son Olof, vars öden efter 1717 verkar vara okända -- kanske eftersom han i själva verket var identisk med Olof i Killinki!
 
Jag uppgav 1999 (om jag inte minns fel), att Olof Klemetssons son Olof var fosterson hos sin kusin Mårten Mårtensson Lainio: jag måste ha misstolkat det som står i domboken för Jukkasjärvi tingslag 1727 (§9). De personer som omnämns där måste i själva verket vara Mårten Jonsson Sagare (i domboken felaktigt kallad Mårten Mårtensson), hans hustru Anna Olsdotter (änka efter Olof Hindersson Kyrö i Vittangi), och Mårtens styvson (Olof Kyrös och Anna Olsdotters son) Olof Olsson.
 
Med andra ord verkar det som om Olof Olsson Lainio i Killinki mycket väl kan vara identisk med Olof Klemetssons son. Detta är också möjligt rent åldersmässigt. Olof Klemetssons dotter Elin anges i och för sig vara född redan 1676, men Olofs söner Hans, Henrik och Simon blev fäder till barn som föddes under 1720- och 30-talet -- alltså vid samma tid som Olof Killinkis barn.  
 
Att Hans Olsson Lainio (som var husbonde på gården Hannu el. Alapää i Lainio, och har många ättlingar idag) var dopvittne 1727, när Olof Olsson tydligen bodde i Killinki, tyder ju också på att de var bröder.  
 
Det ser onekligen ut som att uppgiften om att Elisabet Johansdotter Spett inte var änka efter Olof Olsson Kemi i Svappavaara, utan att den Olof Olsson som omnämns i domboken 1724 är Olof Olsson Lainio.
 
Att Olof Olsson Killinki kallas lappländare 1733 behöver inte heller tyda på att han var same. Även hans möjlige far, Olof Klemetsson kallas ibland lapp, trots att han utan tvivel var nybyggare.
 
MVH
 
Erik Kuoksu