NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2009-10-11, 20:51
Hej, igen!
 
Den Olof Olsson Vuordno el. Lainio el. Killingi, som skulle vara son (enl. Erik Kuoksu) till nybyggaren (n 1688-1737) i Pettisjärvi, Siggevaara, Olof Larsson Vuordno el. Vonto (f. omk 1637, bg. 1737) och hans hustru Brita Andersdotter (f. omk 1637, bg. 1737), tror jag istället har andra föräldrar.
 
Jag tror att denne Olof Olsson är son till tolvmannen Olof Klemetsson, enligt domboken år 1717:
 
 
År 1717 den 14 och 15 mars hölls ordinarie laga ting uti Torneå Lappmark uppå Jukkasjärvi Tingställe i närvaro av Tingstolken Abraham Abrahamsson samt följande Nämndemän..., vari framgick av protokoll § 4:
 
Dett beswärar sig Brukz hustrun Elin Olofsdotter ifrån Jonuswando Masugn, hurulunda dess bröder Olof, Hans, Henrik och Simon Olofsson i Lainio efter dess afledne fader Tolfman Olof Klemmetsson icke afdelt dess arff, och att en Rehn som hon för 3 åhr sedan der lemnat hoos Brodern Olof Olsson henne icke blifwit återstält, efter hwilken hon likwähl twänne gånger skall fåfängt rest samt opwachtat Tingztiiden till hwilken Olof lagligen skall wara instämd.
     Fördenskull blifwer Länssman Henrik Jonsson i Siggewara förordnader med Tolfman Johan Larsson Påfwe att Elin Olofsdotters arfzdhel afwittra, börandes dhem widh näst instundande Ting derföre redo och räkenskap giöra, då och Elin bör tillställas dhes Rehn samt hwad hon påkåstat uppå dess resa fram och tillbakars att samma igenhänta.
 
Dombok Torneå Lappmark, Jukkasjärvi Tingslag 1717 14-15/3, § 4, avskrift.
 
Olof Klemmetsson, nämndeman i Siggevaara 1704-10 (utan ort), 1711-16 (dombok Jukasjärvi), torde vara identisk med Olof Klemmetsson, i Lainio 1702 (dombok Jukasjärvi), även 1702 en Morten Klemmetsson ibid. (= Lainio).
 
 
----------------------------------------------------------------------
 
Enligt uppgifter på nätet, hämtade ur dessa källor av Erik Kuoksus arbeten:
1.[S23] Erik Johansson Kuoksu, Nybyggarsläkter i Jukkasjärvi och Enontekis fram till 1700-talets mitt (Kiruna: Kuokso, Erik Johansson, 1999), s. 17 Lainiosläkten I (Klemet Olofssons släkt).
2.[S79] Erik Johansson Kuokso, Klemet Olofssons Lainios Släkt 1539-1930 (n.p.: Eget, 2005), s.43 Familj 142.
 
 
Så uppges barn till Klemet Olofsson:
Olof Olsson Lainio, omnämd 1717-1725. Fosterson hos Mårten Mårtensson Lainio i Vittangi.
Hans Olsson Lainio, död 1759.
Elin Olsdotter Lainio, född 1676, död 1764.
Simon Olsson Lainio, född ca 1681, död 1726.
Henrik Olsson Lainio, född 1696, död 1770.
 
Är det denne son Olof Olsson (fosterson i Vittangi), från Kuoksus uppgifter ovan, som omnämns i ett lägersmål 1727 som Olof Olsson, dräng i Vittangi (Jukkasjärvi Tingslag, § 9)?
 
 
Hur som helst, tror jag denne Olof Olsson i Lainio, senare i Killingisuando, är:
Olof Olsson (Lainio-Killingi), kallad häst Olof, född omk 1679 (db), död 1749 15/2 (bg. 22/2) i Killingisuando, Gällivare sn. Lappländare, nybyggare (n 1722-25) i Lainio, Jukkasjärvi sn, och senare nybyggare (anlade nybygget, n 1725-49) i Killingisuando (Killingi), Jukkasjärvi sn/Gällivare sn. Olof Olsson, mig veterligen ej ur originalkällor kallad, varken Lainio eller Killingi. Någon som påträffat honom i källorna vid tillnamn?
 
Gift 1723 7/3 (i hans 2:o gifte) i Jukkasjärvi sn med Elisabet (Lisbeta) Johansdotter Spet eller Spett, född omk 1693 (db), död 1753 16/5 (bg. 27/12) i Killingisuando, Gällivare sn.
 
 
Den ovan nämnde Hans Olsson Lainio, var bl.a. dopvittne till Olof Olsson i Killingisuando dotter Lucia, då hon döptes i maj 1727.
Jukkasjärvi Födelse- och dopbok C:2 1719-1751.
---------------------------------------------------------------------
 
 
 
Erik Kuoksu,
 
vad säger du om dessa nya uppgifter jag lägger fram - i mina funderingar om Olof Olssons fader?
 
 
 
Mvh
 
//Peder