NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2009-09-26, 19:45
Erik,
 
Ingen skugga över dina uppgifter, utan det är just detta som är det positiva, och genererar- och är stimulerande i en fortsättning av forskning. Alla sammanställningar av familjer i området är ju vad jag förstår, en än mer samlad bild av dig, i en presentation utifrån de tidigare sammanställningarna (bl.a. A.Ljung) med undantag av vissa bekräftade och kompletterande uppgifer ur original handlingar.
 
Det ska bli intressant att se, vad du kommer fram till i filiationen Nils Persson, Nils Nilsson.
-----------
 
Bifogar ett foto av en ättling av samesläkten Prost. Fotografiet fanns införd i en bilaga i en dagstidning, Kuriren eller NSD, därav den dåliga kvaliteten. Jag har ej uppgiften närmare till hands i vilken årgång och nummer. Men om någon undrar kan jag ta reda på det. Originalfotografiet har jag uppgifter om, var det finns, ifall någon är intresserad. Fotografiet föreställer:
 
Anders Larsson Sunna, född 1847 9/2 i Saarivuoma, Jukkasjärvi sn, död 1908 17/10 i Pålänge, Nederkalix sn och hans hustru (gift 1883 15/4) Anna Stina Pehrsdotter Prost, född 1854 7/4 i Saarivuoma, Jukkasjärvi sn.
 
Anders Larsson Sunna var son till Lars Rasmusson Sunna (f. 1808 22/11 i Talma, Jukkasjärvi sn) och Ella Michelsdotter Påkka (f. 1811 16/4). Anna Stina Pehrsdotter Prost var dotter till Pehr Jönsson Prost (f. 1819) och Margeta Andersdotter Allas (f. 1815).
 
Lappmannen, nomaden Anders Larsson Sunna (1847-1908) och hans hustru Anna Stina Pehrsdotter Prost (f.1854)
 (95.5 k)

 
 
Mvh
 
//Peder