NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2009-09-26, 13:50
Hej Peder!
 
Det är tydligt att mina ungefär 10 år gamla slutsatser om släkten Tjoggi inte är helt riktiga -- släktskapen ser ut att vara mer komplexa än vad jag kom fram till då. Syftet med min bok om samesläkter innan kyrkobokföringen var inte heller (vilket jag betonar i förordet) att komma med sanningar, utan att ställa upp de hypotetiska genealogier som just då verkade mest sannolika -- detta för att stimulera till vidare forskning.
 
Jag ska fundera vidare över hur de olika familjerna inom släkten Tjoggi häger ihop. Det är t.ex. tydligt att vissa av de personer jag kom fram till mest troligt var söner till Nils Persson i själva verket kan vara söner till Nils Nilsson. Kanske har det rent av funnits två olika släkter Tjoggi -- en som härstammade från Nils Persson, och en som härstammade från Nils Nilsson.
 
Det verkar bara ha funnits en Jon/Jonas Nilsson Tjoggi, antagligen är det den Jon som är född 1729 10/4 och var son till Nils Nilsson.
 
Vad gäller Per Hindersson Utsa, så hette han mycket riktigt Per Anundsson Utsa. Det är fråga om ett rent slarvfel från min sida.
 
MVH
 
Erik Kuoksu