NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2009-08-17, 19:23
Hej!
 
Fånig är ett ord som dyker upp då och då i husförhörslängderna fram till 1800-talets mitt, och det är svårt att veta exakt vad det betyder. Troligen hade det flera betydelser -- jag vill minnas att en person i Pajalatrakten, som i sin ungdom betecknades som fånig senare blev sexman eller kyrkvärd. Det är inte alls omöjligt att det kan beteckna någon som svarat fånigt, alltså svarat oredigt på något sätt, på prästens frågor, särskilt om epitetet inte följer personen genom livet.
 
Ja, namnet Erik var mycket ovanligt bland samerna i Gällivare eller Jukkasjärvi på den här tiden, och har egentligen aldrig varit vanligt bland dem.  
 
Det finns mantalslängder för Lule lappmark spridda år från 1640-talet och några år in på 1700-talet upplagda på SVAR:s hemsida. Jag gjorde en snabb översyn av åren kring 1703, och hittade då det jag skrev i förra inlägget. Det är inte alls omöjligt att man kan komma en eller två generationer längre tillbaka genom att gå igenom äldre skattelängder -- jag kan göra det i mån av tid. Namnet Anund var till skillnad från Erik relativt vanligt bland samer vid den här tiden, och eftersom jag inte är så bevandrad på just Lule lappmark, finns risk för förväxlingar. De släktskap jag skrev om i förra inlägget kan dock betraktas som ovanligt tydliga.
 
Rosipotta är ett ganska egendomligt namn, dessutom filtrerat genom en antagligen icke samisktalande 1600-talsmänniskas öron. potta skulle ha något med ordet pudas, som i genitiv (på tornedalsfinska) blir putaan, att göra. Erik Wahlberg definierar en pudas (puàs) som mindre älvgren vid sidan om huvudälven, mellan vilka det bildas en långsträckt holme. Den samiska formen av ordet är enligt Wahlberg buðes.
 
Det finns enligt kartorna på Eniro.se ett Rosivuoma i Gällivare kommun. Det är av kartan att döma en stor myr, och ligger i höjd ungefär mittemellan Vettasjärvi och Nilivaara, och i bredd ungefär 5 km. väster om vägen mellan Vettasjärvi och Nilivaara. Möjligen kan det ha något samband med Rosipotta. Någon egentlig pudas kan jag dock inte hitta i närheten på kartan. Det skall även finnas ett Rosikoski och Rosivaara. Dessa Rosi-platser ser ut att ligga vid Vettasjoki (Ängesån), och ligger i den nordligaste delen av Kaitum, inte alls långt från Kaalasvuoma.
 
MVH
 
Erik Kuoksu