NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009
Skrivet av: Michael Gustafsson skrivet 2009-08-12, 20:43
Hej och tack för svaren!
 
Har varit på resande fot, varför jag inte kunnat svara tidigare. Men som det sägs Bättre sent etc.
 
Vad gäller ordet fånig så kanske man kan avföra det som en subjektiv åsikt från en lekman på området. För det var väl katekesen som präster på den tiden kunde? En synonym för fånig är ju befängd, så det var kanske hennes svar på frågorna vid husförhöret prästen menade?!! Har tidigare sett kommentarer i stil med flitig som omnämnande om samer och det har väl med att man bevistat husförhör och inte om man arbetade hårt i renskogen.  
 
Erik! Jag uppskattar väldigt att du engagerat dig i fallet. Ditt förnamn verkar väldigt ovanligt bland samer i Gällivareområdet vid 1700-talets början. Det är faktiskt den enda Erik jag hittat född i Gällivare nuvarande sn som kan stämma in. Min fundering om Kaatis ursprung kom av att Erik benämns Kaiti i hfl. Men det är ju som du skriver väldigt nära till hands att det har med flicknamnet att göra.
 
Är väldigt dåligt bevandrad i mantalslängder för lappmarkerna varför jag helt litar på ditt omdöme. Går de längre tillbaka än de år du angivit och finns ev Anund Anundsson med där? Man famlar ju rätt mycket utifrån att man inte är så bevandrad i kulturen. Detta gäller ju speciellt historiska platser/bosättningar som kan ha nyttjats av rajdlappar. Namnet du nämner ger inga träffar på Google. Kanske är det någon i Gällivare som kan komma med någon förklaring? Hälsningar/MG