NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2009-08-07, 20:06
Hej Michael!
 
Jag tycker att ditt resonemang verkar vara rimligt.
 
Texten i Jukkasjärvi födelsebok 1735 ser ut att vara:
 
Sön 1. Advent. Christ: Pehr ifr Calas woma född in Julio fadren Erich Olson modren Ingrid.
 
Testes:  
Michel peipoin
hust. Lucia Lars dr.
Anders Persson
 
peipoin bör tolkas som Peipo(i)nen -- en numera utdöd eller utflyttad samesläkt som mest fanns i Kaalasvuoma.
 
Tyvärr verkar det alltså inte stå född i Luleå, utan född i juli. Men det bör inte påverka sannolikheten i ditt resonemang i sig.
 
Vad gäller det som står bredvid Pehr Ersson Cati naisoks hustru Ella Johansdotters namn i Gällivare AI s. 137, så verkar det vara fånig, vilket på 1700-talet närmast betydde förvirrad.  
 
Jag tror att Kaati syftar på någon Karin, som varit förmoder till Per Ersson Kaati el. Naisuk, varför inte hans möjliga farmor Karin Andersdotter? Namnet Naisuk är av en mer ovanlig typ, kanske var det ett äldre namn på släkten?
 
Olof Anundsson i Kaitum:
 
En Olof Amundsson i Kaitum tas upp i 1703 års mantalslängd, och skattade då 4:16, vilket visar att han var relativt förmögen. Intressantare är att det står att han sielf betalt 3. Sonen amund [betalt] 2:16. Han hade alltså år 1703 en vuxen son vid namn Anund.
 
1704 (mantalslängden är mycket blek och därför svårläst på SVAR) hittar jag inte Olof i mantalslängden, men hans plats verkar ha övertagits av Amund Amundsson, som skattade för 4:16. Amund Amundsson själv betalade 3, medan Amund Olsson betalade 2:16. Amund Amundssonär kanske Olof Anundssons bror, medan Amund Olsso bör vara hans son.
 
År 1711 finns Olof Anundsson och Son Anund Olofson åter i mantalslängden.
 
Är detta samme Olof Anundsson som blir far till Erik Olsson? Det som kan tyda på att det är så, är att jag inte hittar någon annan Olof Anundsson i Kaitum vid den här tiden.
 
MVH
 
Erik Kuoksu