NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009
Skrivet av: Michael Gustafsson skrivet 2009-08-07, 16:54
Hej!
Erik Olson Kaiti är med stor säkerhet anfader till de Kaati och Naisuck släkten som redovisas i Marainens böcker över samefamiljer inom Jukkasjärvi sn. Han döps i dec 1703 enl Jokkmokk C:1 s5. Föräldrarna är Olof Amundsson och Karin Andersd fr Kajtom. Vid samma tillfälle döps även pojken Amund vars far är Jon Amundsson från Kajtom, vilken skulle kunna vara en bror till Olof?! Eriks och Ingris son Per Ersson Kati el Naisock döps i Jukkasjärvi i advent 1735 C: bild 112. Jag tolkar texten till I advent 1735 kristnades Per ifr Calasvuoma, född i Luleå, föräldrar Erik Olsson och Ingri Larsdotter. I Gällivare AI:1 s137 finns familjen Per Ersson och Ella Johansd med två av tre söner som sedan dyker upp i Jukkasjärvi (se Marainen). Johan som anges vara född 1762 och som är anfader för Kaatisläkten från Jukkasjärvi samt Olaus f1768. Som i Jukkasjärvi kallas Olof Persson Naisuck jr. Jag har inte hittat Olof Persson Naisuck sr, vilket tyder på att han förmodligen hunnit flytta från familjen innan Gällivares Hfl börjar 1776.  
 
I Gällivare anges Per som gift i Torneå och frun anges vara från Jukkas. I samma hfl står ett namn efter Ella Johansd som skulle kunna vara ett släktnamn fr Calasvuoma. Skulle vara tacksam om någon kunde tyda.
 
Det som också skulle vara intressant att veta är om släktnamnet Kaiti som sedan blivit Kaati har Kaitumdalen eller flicknamnet Kaati som ursprung. Jag lutar åt att i detta fall är namnets ursprung geografiskt betingat, d v s platsen man kom från. Tar gärna emot synpunkter om någon ser brister i de förda resonemangen och slutledningarna. H/MG
 
(Meddelandet ändrat av migu01 2009-08-07 17:13)