NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009
Skrivet av: Michael Gustafsson skrivet 2009-05-22, 19:51
Hej alla Vuordno/Holsterättlingar!
 
Har skrivit om nedanstående antaganden under efterlysningar, Norrbotten och rubriken Lappmannen Olof Pehrsson Gard utan någon reaktion. Har efter att läst Övertorneå dombok 1841 valt att flytta över honom till Jukkasjärvi där han verkade innan flytten 1814. Han verkar ha gäckat åtskilliga släktutredare under åren, framförallt som fader till Elsa Olsdotter i Övertorneå sn.
 
Olof Persson Naisuck den äldre flyttar ur Jukkasjärvi socken 1814 enl AI:2. I samma hfl anges Elsa avflyttad 1819 och hennes bror Erik som avflyttad 1820. Elsa Olsdotter Naisuck dyker upp i Övertorneå AIA:2A med som det verkar en oäkta son Lars f 1821-11-16. Broder Erik Naisuck f 1798 finns i redovisningen av tjänstefolk i Pajala AI:5. Den oäkta sonen Lars försvinner från Ella och verkar istället dyka upp i familjen Olof Pålsson Hollster f1800 och Lisa Olsdotter f 1794 AIA:3. Det sista är dock ett riktigt långskott. I själva verket har han förmodligen inget att göra med Elsa överhuvudtaget utan det är kanske bara en produkt av de väldigt summariska redovisningarna av lapparna i Övertorneås kyrkböcker.  
 
I dessa Övertorneåböcker kopplas Olof P samman med en Gunnilla Nilsdotter Panis. Någon annan Gunilla Nilsdotter Panis än den som Erik Kuoksu anger vara född någon gång mellan 1736-39 och gifter sig med Pål Pålsson Talvik har jag inte hittat. Att denna Gunilla skulle vara mor till Elsa håller jag som uteslutet. Även att hon skulle ha varit gift med Olof Persson Gard officiellt håller jag tills någon motbevisat för otroligt. I AI:4 för Hietaniemi anges hon som änka! Den sträcker sig till 1838. Jag har inte hittat någon uppgift om när han officiellt dör i vare sig Övertorneå eller Hietaniemi. Kanske är det i någon av kalixsocknarna eller Karl Gustafs dödsböcker man skall leta?  
 
Jag utgår ifrån att han dött någon gång 1840-41 utifrån att Jonas Jonasson Holster dä. och hans fru Elsa Olsdotter gör ett testamente daterat 18 april 1833 som gällande vid Övertorneå tinget 1841. Detta efter att Lappmannen Olof Pehrsson Pöka avlidit. Testamentet är ett tidigt exempel på en pensionsförsäkring!! I den stadgas att Hans kära dotter Elsa och hennes man Jonas Jonasson efter hans död skall erhålla alla hans renar mot att de tar hand om honom på ålderns höst. I domprotokollet §138, benämns Olof som Pöka eller Naisockos. Namnet Gard verkar nu vara helt bortblåst och är väl i sammanhanget mer att ses som någon form av alias. Domprotokollet stärker bevisningen att Det är den från Jukkasjärvi utflyttade Olof Pehrsson Naisuck som gäckat hela tiden.
 
Hemma i Kaalasvuoma,Jukkasjärvi anges hustrun, Marget el Margit el Margareta Jonsd Tjoggi, som änka efter Olof Person Naisuck den äldre enl AI:3. Något bevis för hans bortgång i Jukkasjärvi finns inte utan där finns bara angivelsen att han flyttat ur församlingen. Ovan redovisat att han avlider i Övertorneå någongång 1840-41 är förmodligen förklaringen.  
 
Jag vill med detta säga att jag i ett rymligt antagande, utifrån ovan redovisad indiciekedja, tror att Elsa Olsdotter är den flicka som föds i Jukkasjärvi 1801 med Olof Persson Naisuck och Margit Jonsdotter Tjoggi som föräldrar. D v s att Lappmannen Olof Pehrsson Gard i själva verket är Olof Persson Naisuck dä. Han/släkten skall ju vara inflyttad från Jokkmokk eller Gällivare lappmark enl Erik Kuoksu så det verkar vara där som hans fader Pehr skall letas.  
H/MG
 
(Meddelandet ändrat av migu01 2009-05-22 23:40)