NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009
Skrivet av: Tina Gidlöv skrivet 2009-02-11, 22:39
Hej Irma.
Och tack för uppgiften. Då utläste jag uppgifterna i församlingsboken rätt.
När jag nu vet vad det ska stå så ser jag att det står, Hedesunda, Gäfle efter E W Hs födelsedatum.  
Det är väldigt ihopknött på raderna (fyra personer delar 2 rader)men detta är ju för åren 1900-1910 och det ser inte ut att finnas någon anteckning om att Anna Kristina skulle varit utflyttad till Hedesunda vid någon tidpunkt men att nedkomstsorten för sonen var Hedesunda behöver väl inte då betyda att hon var skriven där?  
Jag ser av denna församlingsbok att hon är överflyttad till Nya boken sid 2068 medans föräldrarna återflyttar till Ragunda.  
Dottern Astrid Märta Viola föddes i Jukkasjärvi 1912-06-06. Därefter flyttar Anna Kristina hem till föräldrarna i Ragunda och har bara flickorna med sig.
Finns en anteckning om Lysning år 1912 och och att hon återflyttade till Jukkasjärvi. Därefter vet jag att hela familjen emigrerade till Canada 1914.
 
Mannen var alltså i Canada mellan de bägge första barnens födelse och kom sedan tillbaka och ett par år efter tredje barnets födelse så emigrerade hela familjen.
 
Någon gång mellan 1910 och 1914 (eller troligtvis 1912) bör sonen ha dött tycker jag. Och det bör vara i Jukkasjärvi, för om han skulle dött i Ragunda så borde han väl varit inskriven i församlingsboken för åren 1905-1923?
 
Tänker jag rätt, eller vad tror du?  
 
Mvh Tina