NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-14
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2007-03-05, 15:39
Hej
 
Om hans Stjernström:
 
Till Peter Tunviken:
 
Några direkta bevis på att Hans var från Linde har jag inte heller hittat, vad jag kommer ihåg, men traditionen att så skall ha varit fallet är stark i Jukkasjärvi. Jag ser inget anmärkningsvärt i att Hans var från Bergslagen -- flera andra svenskar flyttade upp till Kengisverken vid den här tiden.
 
Jag är säker på att jag har sett Hans omnämnd som bokhållare något av de första åren han var bosatt i Tornedalen, exakt var kommer jag i nuläget inte ihåg. Antagligen i mantalslängderna. Att han var skrivkunnig är uppenbart -- hans skrev under flera år under Jukkasjärvi kyrkoräkenskaper med sitt namn. Mot slutet av sitt liv använde han dock vanligen ett bomärke: initialen H lutad en aning åt höger.
 
Jag har inte sett honom omnämnd som Hansson i någon samtida handling.
 
Jag skulle tro att det var han som själv antog namnet Stjernström? Det skulle kanske förklara varför han har varit så svår att lokalisera innan flytten till Tornedalen på 1750-talet.
 
Att hans hustru var Brita Abrahamsdotter Stålnacke verkar troligt, med tanke på dina uppgifter.  
 
Till Maj-Britt Larsson:
 
Ja, Marget Hansdotter Stjernström (*1756, +1839 7/7) var dotter till Hans och Brita. Hon gifte sig 1775 med Kateketen, sedermera backstugusittaren, Henrik Hansson Lainio (*1753, +1830 25/6) i Jukkasjärvi. Henrik var son till Hans Eriksson Lainio och Lisa Henriksdotter Soppero i Lainio. Släkterna Ranta (Rantatalo) och Pappila i Jukkasjärvi härstammar från dem.
 
Såvitt jag kan se gifte sig deras dotter Brita Henriksdotter med Jakob Andersson Nyström år 1809.
 
MVH
 
Erik Kuoksu