NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-14
Skrivet av: Peter Tunviken skrivet 2007-02-28, 22:39
Jag har letat febrilt efter denne Hans Hansson Stjernström i Lindesberg med omnejd, men inte hittat något där.
 
Var exakt står det i källorna att han kommer från Linde och vad är den exakta texten?
 
Det enda stället jag vet är i Härnösands stifts herdaminne under Lars Salomon Engelmark:
(10. Lars Salomon Engelmark) G. 1791 m. Brita Stjernström, f. 1768, dotter af en till Svappavare inflyttad bruksbokhåll. från Linde Hans Stjernström och Brita Stålnacke, ? 6/12 1851.
 
Att han skulle vara bruksbokhållare från Linde och sedan degradera sig till att vara vanlig arbetare vid Kurravara under Fougt tycker jag verkar konstigt. I och för sig blev han sedan kronolänsmästare, men det kan väl ändå inte motivera en så pass lång flytt för att få en sämre anställning.
 
Däremot kan Hans Hansson Stjernströms hustru mycket möjligt vara Britta Stålnacke. När deras dotter Britta (eller Fru Brigitta Stjernström som det står i födelseboken) och Lars Salomon Engelmark får barn 1795-06-17 så är bland dopvittnena: Före detta Krono Länsmannen Hans Stjernström med dess Hustru Brita Abrahams dr.
(Jukkasjärvi C:3-födda).
 
Då skulle följande par kunna vara Brittas föräldrar: Abraham Johansson Stålnacke d. 1760 v. 1726-12-26 med  Margareta Olofsdotter Kyrö f. 1702 d. 1787 (och därmed har jag ännu ett par anförluster...)
 
1734-04-11, Svappavaara föds deras dotter Britta och förmodligen är detta Stjernströms senare hustru.
 
Hälsningar, Peter.