NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-15
Skrivet av: Eva Mårtensson Kangeman skrivet 2002-05-26, 23:07
Hej Brith Wid?n!
 
Du ställde några frågor redan den 11 mars, men eftersom jag har svårt att få tiden att räcka till för att ge mig in på några längre utredningar har din fråga blivit liggande.
 
Såvitt jag kan se bodde dina morföräldrar på Berntorp nr 3 som nygifta (och inte nr 1 som var aktuell i en fråga tidigare). De gifte sig den 18/7 1914 och din morfar var då redan anställd som dräng på gården i Berntorp.
Din mormor kom från Vinberga. Hennes föräldrar var Sven Olsson (dräng på Vinberga nr 40) och hans hustru Gertrud Augusta Johansdotter. Han var 31 år och hon 27 år när din mormor föddes 1891 och de hade då varit gifta i 4 år.
 
Din morfar är det mer problematiskt med. Han föddes utom äktenskapet och hans mor hette Sofia Maria Olsdotter (piga). Han verkar vara hennes andra utomäktenskapliga barn. Tråkigt nog har inte prästen skrivit var någonstans i Ramdala socken hon var bosatt, så jag kan inte följa upp dem i Hfl. De var inte skrivna på socknen i alla fall.
 
Om han hade ett utomäktenskapligt barn har jag ingen möjlighet att få fram. Där får du väl försöka se om han i tingsrätten blev dömd till underhåll för något barn. Just nu kan jag inte komma på något annat sätt.
 
M v h
Eva M K