NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2011
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2011-01-30, 14:11
Tack Östen och Eva!
Det börjar dra ihop sig, känner jag. När det gäller Johan Petter Salomonsson i Hakkas så fann jag honom både 1890 och 1900, men jag var ju osäker eftersom det stod att han var född i Gällivare församling. Dock misstänkte jag starkt att det var han, men detta behövde ju verifieras och det klarade Östen så galant utav!
 
Har någon av er dödsskivan för att se när Johan Petter Salomonsson i Hakkas och hans hustru avlider? Undrar om det kan finnas ättlingar till dem alltjämt kvar där i byn?
 
Tyvärr har jag inga datum rörande Isak och Lisa Ylinenjärvis inflyttning till Gällivare, mera än att det skedde år 1907. Mina gamla 1970-tals anteckningar visar sig idag ha stora brister. Just när det gäller datum tycks jag den tiden ha nöjt mig med enbart årtal. Därför hade jag också endast årtalen för deras död. Men nu har ju Östen funnit dem, och det är mycket tacknämligt!
 
Isak och Lisa bodde alltså i själva kyrkbyn. Kan församlingsböckerna mellan 1907 och 1925 utvisa något i detalj? Jag tror inte att de bodde på Hotell Ritz i alla fall. Snarare i något jordhybble bakom allfarsvägarna...
 
Men vad jag också är ute efter är att se om de har något barn eller barnbarn (Herman Sturk f. 1898) med sig vid inflyttningen 1907? Isak Ylinenjärvis dotter Johanna hade ju 1899 gift sig med en Herman Onkalo i Malmberget. Johanna dog redan 1901. Går det att finna dem i någon längd? När exakt och utav vad dog hon av? Hade dem några barn?
 
Jag har släktskap med denna Lisa Sturk och därför är hon en del av mitt intresse, men samtidigt har jag en social baktanke med dessa mina efterforskningar rörande Isak Ylinenjärvi och hans uppenbarligen tuffa liv. Hans sociala bakgrund var mycket enkel, liksom hans liv. Han flyttar från backstugan i Siekasjärvi till Gällivare för gruvarbete när han redan var 63 år gammal. Han dör alltså sedermera drygt åttio år gammal och är då fortfarande antecknad såsom gruvarbetare. Det borde nog våra sympatiska och ödmjuka stats- och finansministrar uppskatta! Och införa som en målsättning för oss alla andra nu levande slöa och helt förtappade svenskar att sträva efter! Jag har nästan trettio år kvar till mina kommande dryga åttio år, så jag hinner vara produktiv bra länge än.  
 
Sedan var det ett väldigt kyligt faktum som fascinerat mig, och det är att Lisa Sturk överlevde åtta av sina nio barn, medan gruvarbetaren från 63 års ålder Isak Ylinenjärvi överlevde samtliga sina nio barn. Det var en mycket trygg ålderdom de gick till mötes i det industriella Sveriges 1910- och 1920-tal...
 
Min förhoppning rörande det åldrande gruvarbetarparet vid Gällivare Malmberg åtminstone kanske hade haft någon hjälp av antingen dottern Johannas änkeman Herman Onkalo alternativt barnbarnet Herman Sturk. Ålderns höst har nog alltid kännts lättare om närstående funnits till hands?
 
Tack igen,
Torikka