NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 april, 2010
Skrivet av: Michael Gustafsson skrivet 2010-02-07, 20:46
Hej!
 
Lite om det jag funnit i letandet efter Mats Nilssons anor i Sjockjocks trakter. Har inte hittat några uppgifter om han härstamning på nätet.
 
Mats Nilsson fr Sjockjock, anges i primärkällorna som född någon gång mellan 1746-49. Han dyker upp som familjefar, gift 17680218 enl C:1 s145 med Sigri Larsdotter.
 
Sigri är född någon gång mellan 1748-49, som dotter till innehavaren till lappskattelandet Råneträsk även kallat Järmoks land efter innehavaren Lars Knutsson. Hultblad anger att Lars Knutsson Jermok bodde i närheten av berget Tjappesvare norr om Råneträsk enl dmb för Gällivare 1761 och 1781. Jag får det till att Lars föds 1710 enl Jokkmokk C:1 s 18. Fadern heter i så fall Knut Pålsson Jermok, Han dör 1756 enl Gve C:1 vid en ålder av 80 år . Modern heter som jag tolkar det Loija el Lotja Larsdotter. Båda anges hemmahörande i Sjockjock by.
 
Modern till Sigri är Bothil Olsdotter född i september 1714 enl C:1 s25. Om det är så och jag hittat rätt födsel, är föräldrarna Olof Olsson och Ingri Anundsdotter ifrån Storluleå.  
 
Lars och Bothil fr Sjockjock gifte sig 1734 och morgongåvan uppgick till 6 daler silvermynt allt enl vigselnotis i C:1 s92. Någon dödsnotis på Bothil har jag inte kunnat hitta. Tror dock att hon dör någon gång mellan åren 1768-75. Mer exakt än så går det inte att vara eftersom db saknas för Gällivare sn under de aktuella åren. Lars Knutsson Järmak dör dock 17800518 vid en uppgiven ålder av 70 år enl db C:2 bild 121. Då har han som det verkar, hunnit gifta om sig med en 44 år yngre hustru!
 
För att återgå till Mats Nilsson så utgår jag att han är av samesläkt. Han har angetts med flera släktnamn i källorna. De jag har hittat är Lonna, Snäller och Sterffa. Om han är släkt med Mats Mickelsson Lonna och Lotja Lonna som finns i trakterna under samma period så är det till 99 % klarlagt. Har dock i dagsläget inte lyckats knyta ihop honom med dessa personer annat till släktnamnet Lonna. När det gäller det namnet så undrar jag om det inte är ett gammalt samiskt flicknamn? Det är kanske en anmoder som namnet hänvisar till!  Ett annat släktnamn som skulle kunna vara aktuellt är Jonna som lätt skulle kunna förväxlas med Lonna av en svenskspråkig präst vid tiden.  
 
Mats härstamning är osäker men jag tror att den hetaste teorin är att han är en son till Nils Dagersson och pigan Karin Mickelsdotter. Detta par fr Sjockjock gifter sig 1744 allt enl Jokkmokk C:2 bild 112. Familjen finns i Gällivare hfl C:1 inkl sonen Mats som nr 43. Ett annat indicium som visar på denna familjs existens är den notis som finns i Gällivares db C:1 s165. Där står att Nils Dagerssons barn Karin dog i september 1747 i en ålder av 7 år. Jag har hela tiden utgått från att Nils Dagersson är betydligt äldre än Karin Mickelsdotter och denna lilla flicka Karin kanske indikerar att han var änkling vid giftermålet med Karin Mickelsdotter.  Tror att Nils är född i slutet av 1600-talet och inte som det anges i Gällivare hfl C:1, 1715.  
 
Om den lilla flickan Karin är deras gemensamma barn, är hon född utom äktenskap. Detta borde i så fall ha gett något avtryck i källorna. Kuriosa är att Ljung i sitt familjeregister för Gällivare har med denna familj inkl lilla Karin utan att koppla den till Mats Nilsson Sterffa i ett senare skede.
 
Nils Dagersson dör någon gång under perioden 1758-67 i Jokkmokk enl hfl Gällivare C:1. Jag har dock inte kunnat hitta honom vare sig i db för Jokkmokk eller Gällivare. Jokkmokks db för tiden är väldigt mörk och kladdig bitvis, varför jag ganska lätt kan ha missat honom i mina genomläsningar. Nils härstamning har jag inte kunnat lista ut men det finns i mantalslängderna för Sjockjock by två personer med förnamnet Dager under 1690-talet.  Nämligen Dager Nilsson och Dager Anundsson. I längden 1711 förekommer fyra personer med tilltalsnamnet Dager.  
 
Efter att fadern Nils dör, lever modern Karin som inhyses i sonen Mats familj. Hon dör som änka enligt Gällivares db 17970825 av gulsot, 70 år. Det indikerar att hon skulle vara född o1719. Enligt Jokkmokk fb C:1 s27 föds det en Karin 1717 med föräldrarna Mickel Knutsson och Britta Mickelsdotter ifrån Kaitum. Hittar ingen annan Karin som kan passa in under denna period i primärkällorna.  
 
Mats verkar ta över skattelandet Råneträsk, om jag tolkar hfl rätt, efter svärfadern Lars Knutssons död. Hans hustru Sigri dör 18140626 av lungsot i en ålder av 66 år. Därefter verkar det som om Mats flyttar till Övertorneå där dottern Carin bor med sin man Jonas Pålsson Hollster. Dit har dom flyttat 1811 från Mäntyvaara. Mats finns antecknad i Ö-torneå hfl AIA:3 under redovisningen av lappar i församlingen som hustruns far d v s dottern Karin. Han verkar bo inhyses i denna familj. Jonas och Karin blir bofasta då de öppnar upp nybygget Winsa i Paha-Suaningi. Om Mats bodde på nybygget vet jag inte. Han dör dock som änkling i Gällivare enl hfl, 18370611, inhyses i Nuortahona hos dotter Ingri f1769 och hennes man. Detta ortsnamn är Nourtikon by idag!  
 
Detta är vad jag vet och lite om vad jag tror om Mats Nilssons härstamning. Jag kan inte hitta några tecken att han kommer fr Tornelappmark utan tror mig veta att vi har att göra med en Gällivare/Jokkmokksläkt. Nästa steg i utredningen skulle vara att gå igenom domböckerna för Lule lappmark för ytterligare indicier. Om lappskattelanden är upptagna i jordeböckerna, borde en genomläsning av dessa också vara av intresse.
 
Skulle vara roligt om det kom lite tillägg och synpunkter på redovisning. Speciellt om det leder framåt eller i detta fall bakåt i historien ytterligare några generationer.
 
H/MG