NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-04
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2005-07-19, 11:50
Hej Leif!
Som nybörjad släktforskare fick jag lära mig att Mickel Ullat var son till Grels Tomasson i Tärendö. Då jag själv började gå igenom och läsa domböcker tyckte jag allt pekade på att Mickel Ullat snarare var en son till Grels Mattsson. De släkterna korsar varandras fotspår hela tiden. Men läser man noga så finns inga belägg för att Grels Mattsson skulle haft en son Mickel. Nån sån finns inte nämnd någonstans. Det är Ryss-släkten i Nattavaara som är ingift i både Grels Mattssons och Mickel Ullats släkt. Det förefaller som de tre släkterna hänger intimt ihop, men något bevis för släktskap mellan Grels M och Mickel Ullat finns egentligen inte.  Åtminstone har jag inte hittat nåt ännu.
Beträffande husförhörslängden så hörde även boende söder om Kalixälven till Torneå lappmark och Siggevare by. Så även nybyggena Soutojärvi, Keinosuando och Ullatti. Om man betecknades som Lapp eller inte förefaller ha haft mer att göra med vilken sorts skatt man betalade än vilket språk man talade. Därför kan det för oss kanske te sig en smula rörigt i längderna. I Överkalix böcker hittar man vissa år nybyggare i Lappmarken, i det som nu är Gällivare kommun, insorterade som lappar oberoende av om de talade finska eller överkalixmål.
MVH
JK