NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-04
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2005-02-20, 10:58
Mer om Henrik Jönsson föräldrar!
Jag har gått igenom mina anteckningar från Dombok för Torne Lappmark. 1737 företas bouppteckning efter Jöns Ullat och Elin Larsdotter Heifwa.
Bland de närvarande var Marcus Henriksson å dotter Margaretas vägnar, Henrik Henriksson Heinonen å dotter Saras vägnar, Henrik Jönsson Ullat samt Mads Pålsson Kilcka å hustru Karins vägnar.
Klart är att Henrik Jönsson och Mads Pålssons hustru Karin är syskon, och barn till Jöns och Elin. Det övriga kan tolkas på några olika sätt, men jag tror att Marcus Henriksson och Henrik Heinonen är förmyndare till Jöns och Elins döttrar Margareta och Sara. Jag har dock inte närmare undersökt saken. Margareta Jönsdotter gifter sig 1741-03-23 i Jukkasjärvi med Per Persson i Parakkavaara. Vad som blev av Sara vet jag inte.
Vid tinget i Jukkasjärvi den 13 till 20 januari 1741 förekommer som tredje ärende Henrik Jönsson Ullats tredje uppbud på sina föräldrars testamenterade egendom.
Ovanstående uppgifter är hämtade ur en avskrift av Dombok för Torne lappmark utgiven av Lenviks hembygdsmuseum.
JK