NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-14
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2004-08-30, 21:25
Hej Leif R.
Nu ger jag mig in i en diskussion där jag har väldigt lite på fötterna. Jag har också grävt litet kring nybyggaren i Isohuhta Pål Pålsson Panna, av den anledningen att något av hans barn eller barnbarn blev ingift i en sidogren till min släkt. Samuli Paulaharju berättar i sin bok Ödebygdsfolk om nybyggena norr om Kompelusvaara: Därefter anlände gubben Pekka till Kompeluslehto och Paavo från Tärendö som byggde sin gård i Isohuhta mitt inne bland mossarna. Paavo skulle alltså vara den muntliga traditionens motsvarighet till Pål Pålsson Panna. Och han bodde inte i Kompelusvaara utan i Isohuhta, bortåt en halvmil norr om den egentliga byn; mitt i de mest avlägsna sumpmarkerna. Han anges i SCB 1870 vara född i Pajala, men det behöver inte vara så. Jag misstänker liksom du att han (via Tärendö) kom från Gällivare, även om han inte utan vidare kan återfinnas i fb för denna socken.
En halvmöjlighet är en Pål, född 1811-06-16 i Gällivare (jag har som sagt väldigt lite på fötterna, och nu har både strumpor och skor åkt av!) Denne Pål har jag inte lyckats följa; jag har inte återfunnit honom vare sig i vb eller db. Möjligen kan man hitta honom i flyttlängd, kanske med en anteckning om var han tagit vägen.
Hans far var Pål Mattsson Sterffa från Jokkmokk. Modern var Ulrika Mickelsdotter Kilvo f 1786-03-02 i Kilvo, Gällivare dotter till Mickel Mickelsson Kilvo och Brita Mickelsdotter Stålnacke. Långsökt, kan tyckas, men det är det enda någorlunda rimliga spåret man kan söka på i Gällivare. Kanske en efterlysning av Pål Pålsson Sterffa och av hans fortsatta öden på Anbytarforums Gällivaresidor kunde vara en lämplig fortsättning?
(För all tydlighets skull: Källor till uppgifterna ovan är Arne Härkönens avskrifter av Gällivares böcker.)
MVH
JK