NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-14
Skrivet av: Peder Andersson Kalix-Nyborg BD skrivet 2004-08-27, 11:34
Hej!
 
...till Erik Kuoksu, ang. inlägg onsdag den 18 aug 2004 (ovan).
 
...äntligen har jag hittat de uppgifter, jag haft i minnet ang. släkten HOLLSTER. Har bifogat uppgifter, som du Erik,  en gång i tiden har haft utlagda på din fantastiska hemsida. Där beskriver du följande:
 
.....SLÄKTGRENEN LAUTAKOSKI. Erik Philipsson Lautakoskis, Lautti-Erkkos, (tab. 297) nybygge i Killingisuando. Detta nybygge, som inte utan skäl kallats kolonisationens sista utpost, hade anlagts redan 1725 av den man som enligt vissa källor var Eriks svärfader, samen OLOF OLOFSSON WUORDNO eller LAINIO, från Lainio. Dennes barn, som upptog namnet HOLLSTER, återgick dock till att vara renskötare, varför Erik Philipsson, som troligen redan omkring 1750 hade flyttat till KiRingisuando, fick övertaga nybygget. Erik Philipsson odlade korn vid Pirrusvaara; detta torde ha varit en av de kargaste jordbruken i Europa.
 
Min fråga är då, gäller fortfarande dessa uppgifter? Kan då denne same, nybyggaren (fr 1725) i Killingisuando, OLOF OLOFSSON WUORDNO eller LAINIO, från Lainio, vara fader till ovan nämnda (föregående inlägg) Påhl (Pål) Olofsson Hollster (1759-1813), lappman och torpare i Norrkaitum, Gällivare? Vad vet du om Olof, och hans familj?
 
 
Mvh
 
//Peder