NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-08
Skrivet av: Peter Wulf skrivet 1999-01-16, 16:04
Jag söker alla tänkbara uppgifter angående Walborg Månsdotter från Vallby i Ramdala. Hon  fick 1754-03-09 en oäkta son som fick heta Måns och som blev underskeppare i Karlskrona,troligtvis 1784 och som tog avsked 1810-1811 och då flyttade till Augerum där han dog 1828-01-02. Måns far angavs vara drängen Sven Larsson från Stockebromåla i Ramdala och troligtvis identisk med den man  som senare kom att kalla  sig Sven Crona och som blev hovrättsassessor vid Göta hovrätt. Walborg får ytterligare en oäkta son 1758-10-05 som får heta Eric och som fader anges en styrman från Karlskrona vid namn Forssell. Om Erics öde vet jag inget mer och senaste information jag hittat om Walborg är från Östra häradsrätts dombok 1759 däri det nämns att hon varit i Karlskrona för att söka rätt på Erics fader inför den rättsliga processen i samband med Erics födelse, dock utan att lyckas. Hon kallas där (felaktigt?) för Walborg Nilsdotter. Walborg är inte något vanligt namn vid den här tiden och jag vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta problem.