NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2008
Skrivet av: Jonas Mårtensson skrivet 2008-01-21, 02:14
Hej
Jag har ett par stora hål i antavlan orsakad av okända fäder. Största hålet beror på fmf, det andra på fmmmmf. För fmf finns det minst 3 teorier om vem fadern var som cirkulerar i släkten, men jag skulle behöva lite mer input. För fmmmmf har jag inga uppslag.
 
Min farmor föddes, sägs det, 1908-04-04 (man vet inte så noga) i en lappkåta under halvt dramatiska förhållanden. Farmorsmor, Dorotea Fredrika Andersdotter, f 1882-02-14 i Bredsele, pigade hos sin äldre syster med make i Högland. Hon blev gravid och blev tillsagd av svågern att gå hem. Om det var skammen eller vad det var som drev henne så gick hon istället till fjälls, ensam. Hon lär ha sagt att hon åt la me vilddjura. När det började bli kallare och förtvivlan ökade hade hon lagt sig ner för att dö. Nu var det så att en same hade haft ögonen på henne en tid så han såg till att fmm fick bo i lapplägret tills farmor var född. Fmm gifte sig senare Sjödin.
 
Frågan är nu vem som var den skyldige. Enligt en skröna (min fars version) fanns det en man som misstänktes att ha tagit fmm av daga eftersom hon var försvunnen. När det började viskas i byn så smet han till Winnipeg i Kanada och blev järnvägsarbetare. Andra menar att det var svågern som inte kunde hålla på sig och ytterligare en version (en fasters) utpekar en grannpojk.
 
Fmmmm Anna Fredrika Isaksdotter föddes 1811-02-15 i Lafsjön, dotter till Anna Ivarsdotter f 1785, Lafsjön 4.
 
Jag har inte lyckats hitta något matnyttigt i kyrkböckerna. Finns det någon som har några uppgifter i dessa fall?  
 
Hälsningar
Jonas