NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-08
Skrivet av: Olof Stenum skrivet 2001-06-18, 00:48
Gunnar,
 
Jag har följande anteckningar om Erika Jonsdotter:
 
Född u ä 1835-01-01 i Bellvik, Dorotea.
 
Modern, Anna Lisa Andersdotter, f 1804-05-06 i Bellvik, Dorotea, gifte sig tre år efter Erikas födelse med Jonas Jonsson, f 1815 från Fällfors i Nordmaling. Han hade varit dräng i olika byar i Dorotea sedan 1831 och skulle då kunna vara far till Erika Jonsdotter, men det har jag inte kunnat verifiera. Anna Lisa och Jonas fick åtminstone fyra gemensamma barn.
 
Anna Lisa hade redan 1830 fått sitt första barn, Märta Matilda Andersdotter, med okänd far.
 
Erika och hennes föräldrar flyttade 1839 från Dorotea till Graninge Bruk. De tre sista barnen 1841, 1844 och 1846 är inte födda i Dorotea. Jag har inte noterat när familjen återkom till Dorotea, men Jonas dog 1857-09-17 i Bellvik av colik. Vistelsen i Graninge varade nog inte längre än ett tiotal år, eftersom i alla fall Anna Lisa förekommer i Doroteas samtliga husförhörslängder. 1871 fick hon utattest från Bellvik till Backsvedjan i Tåsjö för att höra till Tåsjö Församling. Hon återvänder efter några år till Dorotea, där hon dör 1884-04-16 som torparänka i Bellvik.
 
Ovanstående uppgifter har jag hämtat från Doroteas och Tåsjös kyrkböcker.
 
Erikas anor går på morssidan tillbaka till Gam-Knut Andersson, Givlög NN, Sven Spjällsson och andra storheter i norra Ångermanland.
 
Mina bästa hälsningar
Olof Stenum