NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2008
Skrivet av: Maiken Arvidsson skrivet 2007-08-02, 23:21
Hej Stefan!
Klokt av Dig att kolla i Skellefteå. Vid denna tid var ju inflyttningen från Skellefteå stora församlingen omfattande. De allra flesta kom därifrån och bara enstaka från Piteå.
 
Jag följde Anders och hans mor Christina baklänges i förhören i Arvidsjaur från AI:4 till AI:2 men blev inte klokare på varifrån de kom. Då använde jag helt enkelt andrahandskällan ”Piteanor”, en CD-skiva som innehåller avskrift av födda, vigda, döda för hela Pite älvdal, alltså även A-kommunerna. (Med A-kommunerna avses Arjeplog och Arvidsjaur). Där knappade jag helt sonika in födelseår och barnets namn, dock får man här beakta att gossen kunde heta både Anders och Andreas eftersom de namnformerna ofta används parallellt.
 
Där fann jag gossen i Keupan som synnerligen intressant särskilt när jag, förutom flyttningen till Arvidsjaur, såg en koppling mellan modern och de bröder som jag hittat i Lauker när jag sökte henne vid vigseltillfället.
 
Angående läsbekymret i Keupan så kan Du bara skriva vilket förhör och vilken sida det gäller så kan jag kolla ifall jag kan hjälpa Dig att tolka.
 
På återhörande!
Maiken