NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2008
Skrivet av: Maiken Arvidsson skrivet 2007-07-28, 23:29
Stefan!
Här kommer några tankar för Dig att forska vidare på då jag inte tvärsäkert kan säga att min teori stämmer.
 
Den Anders som Du har hittat förmodar jag är den Anders som finns i Glommersträsk på sid 8 i AI:4. Där framgår att Lars Andersson och Christina Andersdotter (f 1766) gifte sig 1795, alltså två år efter Anders födelse. 1795 återfinns de nygifta i Glommersträsk på sid 63 i AI:2. Där finns en anteckning före Anders namn, en anteckning som jag vill tolka till ”Styf son”.  
 
I vigselboken 1795 anges Christina vara från Lauker, men där hittar jag inte henne i husförhörslängden. Däremot finns det en intressant mor och son i Keupan, Pite lands AI:3E sid 637. En Stina Andersdotter född 1766 med en son Anders född 1793 som båda flyttar till Arvidsjaur församling 1795. Enligt födelseboken för Pite lands föds Anders i Keupan 1793-12-03. Visserligen heter det nyfödda barnet Andreas, men det är ju vanligt att Andreas blir Anders, liksom Christina blir Stina. Det som verkar lite konstigt är att modern enligt födelseboken skall heta Catharina, men i Keupan i förhörsboken finns ingen Catharina med son Andreas utan bara Stina med sonen Anders så där kanske prästen i hastigheten blandat ihop Catharina och Stina.
 
1795 fanns inte Christina i Lauker, men däremot Per Andersson (f 1751) med familj och broder Elias f 1759. Dessa två herrar är förmodligen bröder till Christina. Se vidare om detta på sid 377, Keupan, i AI:2 i Piteå lands.
 
Om nu detta är den Anders som Du söker återstår ju att förklara varför han har patronymikonet Olofsson, alltså att han är son till Olof. När Andreas föds 1793 anges fader ”ännu okänd”. Kan han ha hetat Olof?
 
Hoppas Du hänger med i mina tankegångar. Det blir spännande att höra vad Du kommer fram till.  
 
Lycka till, hälsar
Maiken