NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2008
Skrivet av: Stefan Björk skrivet 2007-07-27, 13:16
Vem är föräldrar till Anders Olofsson, f. 1793?
 
Anders Olofssons familj återfinns i Baktsjaur (Arvidsjaur A I:5, s. 59). Han gifte sig 27/12 1818 med Sara Greta Olofsdotter, i lysningsboken omnämnda som dräng Anders Olofsson i Glommersträsk och pig. Sara Greta Olofsdotter i Grundträsk (Arvidsjaur C:2, s. 270).
 
Letar jag upp Grundträsk (Arvidsjaur A I:4, s.54), finner jag Anders Olofsson, nämnd som måg till nybyggaren Olof Olofsson. Prästen har notera att Anders tagit emot nattvarden från och med 1819. Här finns också parets två äldsta barn, som senare återfinns i Baktsjaur. Det är inget tvivel om att detta är rätt Anders Olofsson - men här finns en rättelse. Prästen har ändrat födelseåret från 1795 till 1793.
 
Om jag söker efter drängen Anders i Glommersträsk hittar jag en Anders, född 1795 och son till nybyggaren Olof Ersson (Arvidsjaur A I:4, s. 6). Men något är fel. Födelseåret stämmer inte, och denne Anders har tagit emot nattvarden ända till 1823 och finns kvar på gården även i nästa husförhörsbok (Arvidsjaur A I:5).
 
(Det var för övrigt Olof Erssons hustru, Märta Larsdotter, och hans dotter Anna Stina Olofsdotter, som anklagades för giftmordet på Per Larsson Vikberg i Glommersträsk 1823.)
 
Däremot hittar jag en Anders, född 1793 och son till nybyggaren Lars Andersson. Det är rätt födelseår och efter 1818 finns ingen anteckning om nattvardsgång (Arvidsjaur A I:4, s. 8). Detta verkar vara rätt Anders - men han är ju son till Lars, inte Olof?
 
Varken Anders Larsson eller Anders Olofsson är födda i Arvidsjaur; de finns i alla fall inte i födelseböckerna. Olof Ersson verkar ha flyttat till Arvidsjaur med sin familj 1812 (Arvidsjaur A I:3, s. 12).
 
Kan det vara så, att prästen gjort ett misstag? Att när Anders och Sara Greta tog ut lysning letade han upp Anders i Glommersträsk, men valde Olofs pojk och inte Larses? Kan det vara så att bara födelseåret blivit rättat, men att det felaktiva efternamnet (Olofsson) hängt med i husförhörsboken? Kan prästen ha missat att Anders hade fel patronymikon?
 
Eller finns det någon annan förklaring?