NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-06
Skrivet av: Stefan Björn skrivet 2002-01-30, 23:45
Beckertjaur
 
Hej forskarvänner!
 
En av mina förfäder var skogssamen Anders Pålsson i Beckertjaur lappskatteland. Han omnämns bl.a. i skattelängderna för ”Arvidsjaur by” år 1695, då han betalade 2 daler silvermynt i skatt för sitt lappskatteland. Skattelandet kallades då Beckertjaur. Om man följer skattelängderna framåt (och hans söner och barnbarn) i tiden så skrivs det ”Beckertjaur” åtminstone fram till omkring 1720. År 1730 & 1735 skrevs det ”Bäckerjaur”, 1741 ”Bekerjaur”, för att 1750 noteras som ”Paxjaur” och 1760 ”Pakjaur”. Beckertjaur och Baktsjaur bör därför kunna vara samma område, men .
 
År 1695 fanns ett annat lappskatteland i närheten som skrevs ”Paktzjaur”. Skattelappen här hette Lars Klemetsson. Följer man honom och hans förfäder framåt i skattelängderna är namnutvecklingen denna; 1701 ”Pettsjaur”, 1705 ”Petzjaur”, 1730-1750 ”Paxjaur” och 1760 ”Päskjaur”.
 
Det förstnämnda lappskattelandet verkar alltså kallas omväxlande Beckertjaur och Baktsjaur, medan det andra kallas Baktsjaur hela tiden - om än med lite olika stavning. Hur de geografiskt är belägna vet jag inte. Kanske på var sin sida om sjön Baktsjaur? Tyvärr är jag också för dåligt bevandrad i samiskan för att förstå de olika stavningsvarianterna.
 
Är det någon mer som har iformation om Anders Pålsson och hans släkt, så skulle jag uppskatta ytterligare byte av information.
 
Stefan Björn