NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-08-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-08-28
Skrivet av: Claes Håkansson skrivet 2011-08-28, 21:37
Hej Ulf,
jag håller på med Carl Jacobssons föräldrar, Jacob Nilsson och Karin Gabrielsson. Jag har kommit en bit på väg. Obs att mycket är antagande nedan.
Jacob är troligen född 1724. Tyvärr finns inte födelseböcker före 1729. Han dör 20 mars 1789. Carl har bröder, Måns, Nils, Gabriel och Jonas.
Jacos far är Nils Jacobsson, född ca 1687 och död 1 mars 1765. Hans mor heter Ingeborg Jönsdotter och dör i början på 1770-talet. Nils har en bror som heter Carl Jacobsson. Carl dör 1 april 1762 och bör vara född 1700. Det kan finnas ytterligare en broder Philip, som senare byter namn till Graa eller Grå. Nils brukar Nättraby från 1730 och Philip finns också på Nättraby. Nils och Jacob brukar både Wrängö och Nättraby. Verkar byta gårdar sinsemellan.
Karin Gabrielsdotter kommer nog inte från Nättraby. Hon finns på Esketorp vid vigseln, men namnet Gabriel har jag inte stött på i några böcker för Nättraby vid dessa år. Hon bör vara född ca 1737.
Finns det någon som har en Gabriel, som har en dotter född ca 1737, kallad Karin i sin släkt? Troligast är ju att hon kommer från någon grannkommun.
 
Tacksam för alla ledtrådar.
Mvh Claes