NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-06
Skrivet av: Stefan Björn skrivet 2001-10-23, 12:52
Katarina Johansdotter, född 1776/1778 i Skellefteå.  
 
Hej igen!
 
Ligger hemma i kraftig förkylning, men jag orkar kolla lite i Arvidsjaurs kyrkböcker, för att se om det går att ta reda på mer om Katarinas ursprung. Jag har kollat runt lite i största allmänhet i husförhörsboken för att se om där finns någon lämplig Katrina Johansdotter på någon anna sida än Lappträsk. Det verkar det inte finnas.
 
Kan man då få ut något av faddrarna vid barnens dop? Kanske.
 
När första barnet Lars föds 1798 noteras som första faddrar Johan Larssons föräldrar. I övrigt är grannar i närheten som är faddrar.
 
Kan det då vara så att Katarinas föräldrar blev faddrar till nästa barn? Vilka var då ”första faddrar” till barn nummer två, Johan född 1800. Jo det var  nybyggaren Johan Lindskog i Ånäset, Skellefteå och hans hustru. Detta är samma person som soldaten Johan Eriksson Lindskog i Myckle! Förutom några fler grannar i Lappträsk, finns även pigan Eva Kristina Johansdotter i Ånäset bland vittnena - en annan dotter till Johan Lindskog.
 
När tredje barnet Jon döps 1803 finns en Anders Johansson i Glommersträsk bland dopvittnena. Kan det vara en bror till Katarina? Knappast. Anders är son till Johan Andersson Bäckström i Glommersträsk och han har ingen dotter Katarina.
 
Vid fjärde dopet - Stina Katarina år 1804 - finns några intressanta vittnen med; Erik Henriksson i Kiliså, Arvidsjaur, som var en ingift farbror till Katarina Johansdotter Lindskog och pigan Greta Kajsa Olofsdotter i Ullbergsträsk, Skellefteå, som var kusin till Katarina Johansdotter Lindskog.
 
Vid femte dopet (Anders 1810) är de flesta vittnena samer, medan sjätte dopet är intressant igen. När Märta Margareta döps 1812 är två av faddrarna Olof Eriksson i Glommersträsk, Arvidsjaur och hans hustru. Olof Eriksson i Glommersträsk var farbror till Katarina Johansdotter Lindskog!
 
Av denna genomgång av dopvittnen för Katarina Johansdotters barn är jag ganska övertygad om att denna Katarina är dotter till nybyggaren Johan Eriksson Lindskog i Ånäset = soldaten Johan Eriksson Lindskog i Myckle. Slutsatsen bygger på indicier, så jag kan inte påstå helt säkert att det är så. Finns det fler vägar att spåra hennes ursprung?
 
Stefan Björn, Nybro