NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-06
Skrivet av: Stefan Björn skrivet 2001-10-20, 11:02
Johan Larsson i Lappträsk
 
Hej Gun!
 
Johan Larssons föräldrar är även mina förfäder, så därför har jag en del uppgifter om dem.
 
Information på CD-skivor och internet ska man alltid var lite skeptisk till, eftersom uppgifterna ser trovärdigare ut än vad de är. Nu vet jag inte hur kvaliteten på ”Piteanor 2000” är, men helt klart är att där förstås finns en del felaktigheter. Man bör alltid själv kontrollera uppgifterna mot originalkällorna.
 
Enligt Arvidsjaurs kyrkoböcker (i original) föddes Johan Larsson den 12 augusti 1773 i Lappträsk. Han döptes hemma, men hemmadopet konfirmerades i kyrkan den 21 augusti. Hans föräldrar var nybyggaren Lars Nilsson och hans hustru Kristina Johansdotter (det står Stina, inte Brita).  
 
Johan gifte sig den 26 augusti 1798 i Arvidsjaur med Katarina Johansdotter (det står Jansdotter, inte Jonsdotter), född 1778 enligt husförhörslängden. De fick sitt första barn (Lars) den 21 december 1798 i Lappträsk. Katarinas ursprung är jag osäker på, men det bör vara Skellefteå (mest troligt) eller Arvidsjaur.
 
Jag har mer uppgifter om Lars Nilsson och hans hustru Kristina Johansdotter, om du är intresserad.
 
Vänliga hälsningar
 
Stefan Björn, Nybro