NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2010
Skrivet av: Carl-Oskar Lundström skrivet 2009-04-16, 18:53
Hej Berit!
 
Jag har ännu en hel del att göra innan jag är klar med samebyarna och har därför inga anteckningar kring just denna familj. Men nog tycks det stämma. Jag hittar ingen annan Lars Larsson född 1815 som stämmer in, än just Lars Nilssons och Inga Sjulsdotters son i Semisjaur.
 
Vid dopet av Lars Larssons och Ingrid Christina Enarsdotters i Granbyn son Lars Enar (född 1841-03-21) så nämns flera personer från Arjeplog vara med som faddrar, däribland en Sjul Larsson som torde vara identisk med Lars Larssons halvbror Sjul (f.1806). Vid tredje barnets dop (Sjul Lars f.1845-12-11) så är en Gertrud Gabrielsdotter från Arjeplog med som fadder. Hon var född 1823 och dotter till Botila Larsdotter som i sin tur var en äldre halvsyster till Lars Larsson. Att det finns personer med nära släktskap med som faddrar stöder antagandet att vi har att göra med rätt Lars Larsson.
 
I Sorseles församlingsböcker (A I: 4, s.140 och A I: 5, s.143) nämns hustrun Ingrid Christina Enarsdotter i Gran vara född 1810. Du skriver 1812. Jag har inte kontrollerat födelseuppgifter för henne, men du har kanske reda på mer exakta uppgifter?
 
Vänliga hälsningar,
Carl-Oskar